فواید و کاربرد های روغن دانه چیا
فواید و کاربرد های روغن دانه چیا

فواید و کاربرد های روغن دانه چیا



دانه چیا یک دانه ای بسیار مقوی است که، در صنعت از ان به وفور استفاده می شود و البته که از ان روغن هم تهیه می کنند، دانه چیا دارای انتی اکسیدان بوده که از ایجاد رادیکال ازاد جلوگیری می کند و نمی گذارد که سلول ها پیر شوند و یا اینکه، دچار سرطان گردند، از طرفی از روغن این دانه برای تهیه مواد لازم جهت بهبودی پوست استفاده می شود و تاثیر زیادی را بر روی پوست دارد و ان را جوان، و با طراوت نگه می دارد. این روغن در صنعت اشپزی هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، و غذا را خیلی خوشمزه و دلچسب می کند.

چرا که دارای اسید چرب مناسب و سالم است، و امگا نیز دارد که اصلا بدن را چاق نمی کند و چربی اضافه در بدن تشکیل نمی دهد، بلکه می توان به کمک ان حتی به لاغری رسید، روغن دانه چیا می تواند باعث شادابی مو شود و به ان حالت دهد، و از ریزش موی سر و خارشو شوره سر پیشگیری کند و حتی ان را برطرف گرداند.
امگا۳ موجود در این دانه، می تواند عملکرد قلب را بهبود دهد، و از ایجاد بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند، هم چنین این دانه ها، در خود اب را ذخیره و جذب کرده و می توانند در فصل تابستان و روز های گرم مورد استفاده قرار بگیرند و رفع عطش کنند.
این نکته راهم باید متذکر شد که، از این روغن نباید برای پخت و پز استفاده کرد، چرا که اصلا مناسب این روش نیست و می تواند خاصیت خود را از دست بدهد، هر روغنی را باید به اندازه مناسب استفاده کرد، چرا که هر روغنی کالری مخصوص به خودش را دارد.
حتما روغن دانه چیا را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید، تا نوع با کیفیت ان را دریافت کرده باشید. این روغن می تواند بر مغز نیز تاثیر گذاشته، و به عملکرد ان ، کمک کند. حتی این روغن خشکی پوست و مشکلات مربوط به ان را برطرف می کند، و در لوازم ارایش هم می توان از ان استفاده کرد.
هم چنین در ان امگا۶، هم وجود دارد که می تواند از حملات عصبی پیشگیری کند، و جلوی ایجاد الزایمر را بگیرد. برای کاهش وزی مو نیز، می توانید از روغن دانه چیا استفاده کنید تا موها نرم و لطیف شوند.
روغن دانه چیا می تواند درماتیت و پسوریازیس راهم از بین ببرد و التهابات پوست سر را برطرف کند، هم چنین به دلیل داشتن فیبر باعث می شود که هضم غذا به خوبی صورت بگیرد، و فرد مشکلات گوارشی نداشته باشد. هم چنین به دلیل انرژی خوبی که در ان نهفته است، از خستگی و بی حالی نیز جلوگیری می کند .
می تواند موجب ، افزایش متابولیسم گشته و بافت چربی اطراف شکم را حذف کند، کربوهیدرات و نشاسته موجود در دانه چیا به ارامی در بدن ازاد می شود و مشکلات افزایش قند خون را ندارد، و افراد دیابتی می توانند از ان استفاده کنند.
روغن این دانه مفید، باعث می شود که فرد ، به سرطان مثانه و پستان مبتلا نشود و بر روی سلول های سرطانی هم می تواند اثر کند، و ان را از بین ببرد و به سلول های سالم صدمه ای وارد نخواهد کرد.

از طرفی به دلیل ان که دارای کلسیم است ، دندان ها را محکم نگه می دارد و چون که، حاوی روی می باشد ، باکتری ها را از بین برده و از بوی بدن دهان پیشگیری می کند و سلامت دهان و دندان را موجب می شود.
خانم های باردار نیز می توانند از ان استفاده کنند و مشکلی ندارد.