نشانه های کم ابی بدن را بشناسید
نشانه های کم ابی بدن را بشناسید

نشانه های کم ابی بدن را بشناسید



به عارضه ای که در ان اب ورودی بدن، کمتر از اب خروجی بدن می شود ، کم ابی می گویند که اگر مداوا نشود قطعا خطرناک خواهد بود، هم چنین اینکه افرادی که دچار بیماری کرونا و حتی الزایمر می شوند، اب بدن ان ها کم خواهد شد. کم ابی بدن می تواند با بی حالی و حتی سردرد، نشان داده شود،  از طرفی احساس خستگی و سرگیجه و ادرار پر رنگ، به احتمال زیاد وقوع پیدا خواهد کرد، هم چنین کم ابیدهان و چشم و لب هانیز از علایم ان است که در این میان، برخی از افراد دچار اسهال واستفراغ نیز خواهند شد.
حتی این مطلب که ، برخی از افراد در معرض تابش مستقیم افتاب هستند و یا مصرف الکل بالایی دارند، می تواند ان ها را دچار کمبود اب کند ، که حتما باید فرد مراقب باشد و اگر علایمی مشاهده کرد،  به پزشک مراجعه کند.

در برخی موارد ممکن است که علایم شما به قدری شدید باشد که، احتیاج به اورژانس داشته باشید که از جمله این علایم می توان به احساس سردرگمی و اشفتگی، ارتمی قلبی، کاهش نبض، حتی تشنج اشاره کرد. در صورتی که مشاهده کردید که، علایم کم ابی شدید است بهتر است که از مایعات به مقدار کم شروع کنید و ان را جرعه جرعه، بنوشید و بعد کم کم مقدار ان را افزایش دهید.
اگر که برای کودک این مقدار مایعات را استفاده می کنید، که بهتر است از قاشق استفاده کنید، و بایستی که در کل در طول روز، ان قدر مایعات مصرف کنید که ادرار شما شفاف و روشن شود . در صورتی که احساس می کنید خطر کم ابی، شما را تهدید می کند، و دچار اسهال شده اید، سعی کنید که مایعات فراوان بنوشید.
اگر از مریضی که دچار کم ابی است، مراقبت می کنید، باید حواستان به مقدار مصرف مایعات او باشد و حتی شده برای تفریح ، در کنار او به صرف چای بنشینید، و از انواع میوه های اب دار، مثل هندوانه برای او استفاده کنید.
گاهی اوقات نیاز است که، فرد تحت معالجه قرار بگیرد و سرم دریافت کند تا اب و الکترولیت بدن او، مهیا شود که در این صورت بهتر است که ویتامین هم به او، تزریق شود.
کم ابی می تواند پوست شما را نیز خشک کند، و حتی اینکه موجب شود که از دهان شما، بوی بدی متساعد شود ، چرا که بخاطر کمبود اب بدن، بزاق به خوبی ترشح نمی شود، و میزان باکتری در دهان افزایش پیدا خواهد کرد که موجب عفونی شدن دهان می شود.
کم مصرف کردن اب، باعث می شود که عضلات شما گرفته شود که باید به ان رسیدگی کنید. اگر اب بدن کم شود، جریان خون به خوبی نخواهد بود، و اندام ها و سلول ها اکسیژن کمی دریافت خواهند کرد، و بدن انرژی ای نخواهد داشت و فرد نمی تواند به کارهای خود بپردازد.
اگر کمبود اب رخ دهد، عملکرد روده ها دچار مشکل خواهد شد، و روده ها نرمی و انعطاف پذیری نخواهد داشت، و چون سفت می شود دفع مدفوع بسیار سخت صورت می گیرد و فرد دچار یبوست می شود، در نتیجه بایستی روزانه ۶ الی ۸ لیوان اب میل شود.
هم چنین به خاطر داشته باشید که، از مواد قندی کمتر استفاده کنید چرا که این مواد، موجب کاهش اب بدن خواهد شد، و مصرف اب فراوان می تواند هضم و جذب این مواد را به سهولت انجام دهد.

در رابطه با کودکان، توجه داشته باشید که شیر خشک ان ها را رقیق تهیه نکنید و اگر از مواد غذایی جامد برای ان ها مصرف می کنید، جرعه جرعه مایعات به کودک بدهید.