دسر ترکی آیوا تاتلیسی
دسر ترکی آیوا تاتلیسی

نمایش برترین رستورانها در شهر شما...کلیک کنید

آیوا تاتلیسی

آیوا تاتلیسی یا همان دسر بِه یکی از ده ها دسر خوشمزه ی ترکی است که در فصل برداشت میوه ی به، بسیار استفاده می شود.اساسا ترک ها در زمینه ی تهیه ی دسر بسیار مهارت دارند.می توان گفت که دسر و انواع مربا ها جزء جدایی ناپذیر فرهنگ غذایی ترک هاست.این دسر از لحاظ معنا شناسی به دو بخش "آیوا" و "تاتلی" تقسیم می شود ؛ "آیوا" به معنی میوه ی"به" و"تاتلی" به معنای "شیرین" است.
اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا اساسا خوردن دسر بعد از غذا ضرورت دارد یا خیر؟
در جواب این سوال باید گفت که کربوهیدرات ها برای اکسیداسیون کامل و صحیح چربی ها و پروتئین ها ضروری هستند اما مضررات آن ها را از بین نمی برند.ذخیره ی این مواد در بدن باعث می شود تا هر زمان که بدن احتیاج به انرژی داشت ،این انرژی بلا فاصله فراهم باشد. همچنین تحقیقات ثابت کرده اند که خوردن شیرینی جات در مواقع استرس زا بسیار به ریلکس شدن بدن کمک می کند.اما در واقع خوردن دسر بعد از غذا ضرورت چندانی ندارد واین باور که خوردن دسر و شیرینی جات باعث از بین رفتن مضرات چربی ها می شود،کاملا اشتباه است گرچه که بسیار لذیذ و جزو فرهنگ ما ایرانی هابوده و هست.
فواید میوه ی به
این میوه ی دوست داشتنی فواید بسیاری برای بدن دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
میوه ی به تاثیر مثبتی بر ذهن و فکر داشته، روحیه را احیا کرده و باعث ایجاد نشاط و خوشحالی می شود.
تقویت کننده ی قلب، کبد و معده است.
برای درمان زخم معده بسیار مفید است.
دانه های به سینه را نرم می کنند.
به دلیل وجود فیبر بالا به هضم غذا کمک کرده و مدت زیادی بدن را سیر نگه می دارد، به همین دلیل برای کاهش وزن مفید است.
میوه ی به دارای آنتی اکسیدان بوده و ضد سرطان است.
به خاطر دارا بودن پتاسیم، فشار خون را کاهش می دهد.
این میوه خاصیت ضد آلرژیک نیز دارد.
تحقیقات نشان می دهد که میوه ی به خواص ضد ویروسی نیز دارد.فنول های موجود در به، بدن را دربرابر بیماری های ویروسی از جمله سرما خوردگی محافظت می کنند.
با توجه به فواید بسیار این میوه برای بدن، در اینجا به طرز تهیه ی این دسر خوشمزه ی ترکی می پردازیم.
 مواد لازم برای تهیه ی دسر به برای 2 نفر عبارت است از:
به 1 عدد، بزرگ
شکر 2 استکان
آب 1 لیوان
چوب دارچین 1 عدد، بزرگ
میخک و دانه ی هل از هر کدام 2 عدد
کایماک یا همان سرشیر 2 قاشق غذا خوری
گردو و پسته ی خرد شده به میزان لازم
طرز تهیه ی آیوا تاتلیسی به شرح زیر است:

 برای تهیه ی این دسر بهتر است که یک ظرف مسی در دار(در باید با دم کنی پوشیده شود) در اختیار داشته باشید.زیرا باعث می شود که به پس از پخته شدن کاملا قرمز رنگ شود.
ابتدا به را پوست می گیریم و از وسط به دونیم تقسیم می کنیم.سپس دانه های به را تخلیه کرده تا وسط آن سوراخی ایجاد شود، بعدا در این قسمت خامه و گردوی خرد شده را قرار می دهیم.پوست به را دور نمی اندازیم و آن را در کف ظرف می چینیم، به را روی پوستش قرار می دهیم و روی هر کدام یک استکان شکر می ریزیم.چوب دارچین، هل و میخک را در ظرف ریخته و سپس یک لیوان آب را اضافه می کنیم. درب ظرف را کیپ کرده و با دمای پایین اجازه می دهیم تا خوب بپزد.وقتی که کاملا پخته و کاراملیزه شده باشد رنگ آن آلبالویی می شود.این دسر هم به صورت سرد و هم به صورت گرم سرو می شود.حالا بِه را به ظرف مخصوص سرو انتقال داده و در وسط هر کدام یک قاشق سرشیر می ریزیم و بعد با مقدار دلخواهی از گردو و پسته ی خرد شده آن را تزئین می کنیم.
نوش جان.