غذاهای ضد پیری
غذاهای ضد پیری

نمایش برترین رستورانها در اطراف منزلتان...کلیک کنید

🟠غذاهای ضد پیری 

درست است که پیری دوره ای از زندگی است که تجربه میشود ولی به علتهای متفاوت هر شخصی مایل است که این دوره و عوارض روحی و جسمی آنرا به تعویق اندازد. 
برای جلوگیری از بالا رفتن سن بدن و احساس پیری و سالخوردگی میتوان تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کرد. افزودن غذاهایی که در به تاخیر انداختن این دوره از زندگی کمک می کند. چرا که رژیم غذایی میتواند در ایجاد آسیب رادیکالهای آزاد که باعث تغییر عملکرد سلولها می شوند و التهاب و تعداد باکتری های موجود در روده موثر باشد. 
همچنین رژیم غذایی بر طول پوشش محافظ انتهای کروموزوم ها تاثیر گذار است که همه این موارد میتوانند باعث عوارضی چون سکته مغزی، دیابت نوع 2 بیماری قلبی و فشار خون بالا، مشکلات تنفسی، عفونت و...  شوند.
داشتن یک رژیم غذایی مناسب و گنجاندن مواد غذایی ضد پیری میتواند بدن را تقویت کرده و آغاز بیماری های مربوط به افزایش سن را به تاخیر بیندازد.
در این مبحث به تعدادی از مواد غذایی دارای خواص ضد پیری و موثر در سلامتی اشاره می شود :

🔸 بادام 
در میان مغزیجات بادام بالاترین میزان پروتئین را داراست و همچنین منبع غنی ویتامین E، مس و بیوتین میباشد که به محافظت از مو،پوست و ناخنها در برابر پیری کمک می کند. 

🔸 لوبیا 
دارای مقادیر بسیاری از پروتئین، فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و پلی فنولهای گیاهی است که در سلامت قلب بسیار مفید است. همچنین منبع فیبر محلول میباشد که موجب کاهش کلسترول بد(LDL) و تری گلیسیرید میشود.

🔸 غلات کامل 
غلات سبوس دار خطر بروز سرطان، دیابت نوع 2، بیماریهای قلبی و عروقی،  چاقی، بیماریهای عفونی و تنفسی را کاهش می دهند؛چرا که سرشار از مواد مغذی هستند، مانند آنتی اکسیدانها،  ویتامین های گروه B، فیبر و پلی فنولها و... 

🔸سیب
مصرف روزانه یک عدد سیب متوسط میتواند 17 درصد از نیاز فیبر بدن را برطرف کند. سیب همچنین دارای ترکیبی به نام کورستین میباشد که در برابر احساس ضعف و پیری در بدن که ناشی از التهاب و درد است مقاومت میکند.

🔸 کیوی 
منبع غنی ویتامین C جهت کلاژن سازی پوست است و منجر به کاهش چین و چروک و خشکی پوست میشود، همچنین رادیکالهای آزاد ناشی از استرس های محیط مانند اشعه ماوراء بنفش و آلودگی هوا را کاهش می دهد. 

🔸 زغال اخته
افزودن زغال اخته به صبحانه و میان وعده ها از میزان ابتلا به آلزایمر کاسته و از نورون ها و پروتئین های مغز محافظت می کند. 

🔸 هویج 
مصرف روزانه یک فنجان هویج حتی به صورت خام از بروز التهاب و آرتریت جلوگیری می کند. 

🔸 فلفل تند
مصرف فلفل قرمز درصد احتمال مرگ را پایین می آورد. فلفل قرمز به علت داشتن کپسایسین که علت تندی آن است، به بهبود جریان خون و سوخت و ساز و مقاومت بدن در برابر باکتری هايي که موجب التهاب می شوند کمک می کند. 

🔸 پنیر چدار
با نگهداری سطح PH دهان، مانع تغییر رنگ و ایجاد حفره در دهان میشود. 

🔸 مغزیجات 
دارای چربی غیر اشباع تک پیوندی هستند که موجب کاهش کلسترول بد می شود و آنتی اکسیدانهای آن باعث حفظ انعطاف پذیری رگها شده و از سخت شدن شریانها جلوگیری کرده و نیز موجب بهبود استفاده بدن از انسولین میشود. 

🔸 گيلاس 
از آنجا که بیشتر بیماریهای سنین بالا از التهاب ناشی می شوند، مصرف گيلاس در از بین رفتن التهاب و درد نقش موثری دارد. 

🔸 شکلات تلخ 
شکلاتهای تلخ دارای خاصیت ضد پیری هستند و نیز هورمون سروتونین را که باعث احساس جوانی و خوشحالی و مثبت بودن میشود، افزایش میدهد. 

🔸 تخم مرغ
مخصوصا در خانمها روند پیری را کاهش می دهد زیرا علاوه بر پروتئین منبع غنی بیوتین است که در تقویت استخوان ها و جلوگیری از شکنندگی ناخن ها نقش مهمی دارد. 

🔸 گریپ فروت
دارای مقادیر زیادی ویتامین C است و از پوست در برابر پیری زودرس رس محافظت می کند. 
مصرف یک گریپ فروت در روز نیاز ویتامین C روزانه بدن را تامین میکند. 

🔸چای سبز 
حاوی میزان بالایی پلی فنول است که قادر است کلسترول را کنترل کند و از پیشروی بیماری های عروقی و التهاب میکاهد، خاصیت الاستیک پوست را افزایش داده و از چروک پوست جلوگیری می کند. 

🔸 کلم پیچ
دارای مقدار زیادی ویتامین k است که مخصوصا در خانمها روند پیری را به تاخیر می اندازد و عملکرد مغز را بهبود می بخشد. 

🔸 عدس
سرشار از ویتامین B9 است که در جلوگیری از سفید شدن مو موثر است. 

🔶 شیر 
کلسیم و ویتامین D شیر در تقویت استخوانها و دندان ها موثر است و از پوکی استخوان ها جلوگیری میکند. 
مصرف حداقل 3 لیوان شیر در روز برای رفع نیاز بدن ضروری است.

🔸کلم بروکلی 
منبع ویتامین C و کاروتن بوده و دارای خاصیت ضد پیری و سرطان میباشد. 

🔸پرتقال 
مانند گریپ فروت سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است و همچنین با اکسیداسیون کلسترول بد، مانع انسداد عروق شده و در سلامت قلب مفید است. 

🔶 پیاز 
تصفیه کننده خون و پایین آورنده کلسترول است و پیری را به تاخیر می اندازد. 

🔸سالمون و قزل آلا 
دارای امگا 3 فراوان است که باعث افزایش کلسترول خوب خون شده و از لخته شدن خون در رگها و بروز حملات قلبی میکاهد، همچنین کمک به حفظ توده عضلانی و ترمیم آن مینماید. 

🔸 ساردین 
حاوی کلسیم و ویتامین D بالاست که در تقویت استخوانها موثر است. 

🔶 اسفناج 
منبع  غنی آهن و امگا 3 است که میتواند از موارد مربوط به پیری جلوگیری کرده یا از آنها بکاهد.

🔸 توت فرنگی 
مانند سایر ميوه های قرمز رنگ دارای پلی فنول است که به عنوان مواد خوراکی ضد پیری شناخته می شود. 

🔶 سیب زمینی شیرین 
به علت داشتن کاروتنویید ها از سرعت روند پیری میکاهد. 

🔸 گوجه فرنگی 
آنتی اکسیدان بالا داشته، همچنین دارای کاروتنویید ها بوده و در جلوگیری از پیری پوست موثر است. 

🔶 گردو 
گردو هم باآنتی اکسیدان های بالا و امگا 3، در پیشگیری از بیماریهای قلبی مفید بوده و از حملات قلبی میکاهد. 

🔸 ماست
با داشتن کلسیم و به عنوان یک پروبیوتیک در سلامت روده و تامین کلسیم بدن نقش بسزایی دارد و همچنین از بروز سرطان جلوگیری می کند. 

در مقابل تمام مواد خوراکی مفید ذکر شده، مواد غذایی نیز وجود دارند که برای پیشگیری از بیماریها و عوارض آنها باید از آنها پرهیز شود؛از جمله :
🔴گوشت سوخته (باعث ایجاد سرطان روده بزرگ، لوزالمعده، معده)

🔴گوشتهای فرآوری شده(سرطان مری،کلیه،معده، پروستات) 

🔴کربو هیدراتهای پالایش شده، مواد غذایی قندی مانند آبنبات، شیرینیها، نوشابه های گاز دار که خطر دیابت نوع 2،چاقی، بیماریهای قلبی و مغزی)

🔴غذاهای آماده که دارای سدیم بالا هستند که موجب فشار خون بالا، بیماریهای قلبی عروقی و کلیپی میشوند.