روش مونته سوری در تربیت کودکان
روش مونته سوری در تربیت کودکان

نمایش برترین رستورانهای شهر شما روی نقشه...کلیک کنید

روش مونته سوری در تربیت کودکان

شاید نام این روش بسیار به گوشتان خورده باشد مخصوصا زمانی که قصد دارید فرزندتان را در مهد کودک و یا دبستان ثبت نام کنید.
 اما روش مونته سوری چیست و چه کسی اولین بار آن را ابداع کرده است؟
در جواب این سوال باید گفت که این روش یک روش آموزشی مبتنی بر ایده و عمل است که توسط شخصی به نام ماریا مونته سوری ابداع شده است. او به خاطر ابداع این روش برنده ی جایزه ی یونسکو شد.ماریا اولین دختری بود که در ایتالیا عنوان پزشکی را از آن خود کرد، به دلیل اینکه بیمارستان ها و مراکز درمانی حاضر به استخدام او نبودند او به ناچار مدیر یکی از مراکز نگهداری کودکان معلول و بیمار شد.او در این شغل دریافت که برای این کودکان هیچ گونه آزادی عمل برای کسب تجربه های جدید وجود ندارد.به دلیل علاقه و کنجکاوی شخصی اش مجددا وارد دانشگاه شد و این بار در رشته ی تعلیم و جامعه شناسی به تحصیل علم پرداخت.در دانشگاه با اصول و الگوهای آموزشی آشنا شد و آن ها را در مرکز تحت سرپرستی اش به اجرا گذاشت.
روش مونته سوری یکی از پرطرفدارترین روش ها است که قدمت آن به بیش از 100 سال می رسد.
این روش بر مبنای یادگیری شناختی و تغییر در بینش پیشین کودک است که شاید در ذهن او نشسته باشد.
در این روش نیازی به حفظ کردن مطالب آموزشی وجود ندارد و تنها با ایجاد انگیزه در کودک سعی می شود که مطالب جدید به او آموزش داده شود.
از جمله اعتقادات ماریا مونته سوری و خط مشی روش او موارد زیر را می توان نام برد:
ساختار شخصیت کودک قبل از دوران دبستان شکل می گیرد و این ساختار بی شک بر رفتار و نگرش او با خود و دیگران و حتی تحصیل و زندگی بزرگسالی او تاثیر عمده ای خواهد داشت.هر کودک مراحل رشد متفاوتی دارد و باید به اقتضای آن دوره برنامه های ویژه ای برای او در نظر گرفته شود.این مراحل به طور خلاصه عبارتند از:
1- تولد تا 7 سالگی: در این مرحله تاکید بر آموزش نظم، پرداختن به جزئیات، به کار گیر دست ها، راه رفتن ، فراگیری صحیح زبان مادری و یادگیری زبان دوم است.
2- 7 تا 12 سالگی: در این مرحله نیاز کودک رهایی از محیط بسته و آشنایی با تجربیات اجتماعی می باشد.این مرحله به نوعی گذر از ادراک حسی به تفکر انتزاعی است.
3- 12 تا 18 سالگی

اصول روش مونته سوری
کودکان معلم ما هستند: نباید کودکان را به عنوان موجودات ضعیف و کم توان بدانیم بلکه آن ها موجوداتی الهی اند که از بدو تولد زندگی پر تکاپویی را در پیش رو داشته اند و به وسیله ی فطرت هوشمندی هدایت می شوند.کودکان را نباید بر اساس خواسته ی بزرگسالان سرکوب کرد در واقع این کار باعث بیدار شدن مقاومت و سر سختی در آن ها می شود که ممکن است منجر به بیماری های روانی شود.
در امر آموزش بهترین مربیان اشیاء هستند: مونته سوری معتقد است  اشیائی که  حواس کودک را تحریک می کند و اجازه ی فعالیت جسمی را به او می دهد می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. کارهایی از قبیل نخ کردن مهره، دوختن دکمه و ...
یکی از مهمترین نکات در امر آموزش در روش مونته سوری حرکات ریتمیک است که باعث رشد جسمانی و مغزی کودک می گردد.
کودک کسی نیست که فقط در معرض اتفاقات قرار بگیرد:او باید در فرآیند آموزشی فعلانه حضور داشته باشد  و به وسیله ی اراده اش اتفاقات را به وجود آورد.
این روش با خیال پردازی و تخیل کودک مخالف است: ماریا معتقد بود که کودک با غرق شدن در خیالات و سرزمین جادویی خودش ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست می دهد و قدرت تشخیص و داوری در او پرورش نمی یابد.
اعتقاد به اصل یادگیری از راه فعالیت یادگیرنده: کودکی که توسط این روش تربیت شده باشد در جواب سوال "خواندن را از که آموختی؟ " می گوید: " از هیچ کس، من کتاب را می خوانم تا ببینم می توانم آن را بخوانم یا خیر؟"
آموزش با هدف برقراری صلح پایدار و بازسازی اجتماعی با هدف آزادی  و اتحاد جوامع.