روز جهانی نلسون ماندلا
روز جهانی نلسون ماندلا
جهت نمایش برترین رستورانها و کافی شاپها در شهرتان کلیک کنید

جهت نمایش بانک اطلاعات مپ استار کلیک کنید


روز جهانی نلسون ماندلا


۱۸ ژوئیه ⁧روز جهانی نلسون ماندلا⁩ است. او ۱۸  ژوئیه ۱۹۱۸ در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. سال‌ها مبارزه کرد،۲۷ سال زندانی بود تا آپارتاید لغو شد. پس از آن چرخه خشونت را در کشورش با«عفو مشروط به افشای حقیقت» متوقف کرد. نوبل صلح گرفت، رییس‌جمهور شد و بعد از یک دوره از قدرت کنار رفت.
نلسون ماندلا یکی از چهره های مطرح سیاسی است که تقریبا کسی وجود ندارد که نام او را نشنیده باشد.
او از نمادهای برجسته ی مبارزه برای آزادی و برابری سیاه پوستان و از زمینه سازان وحدت آفریقای جنوبی جدید به شمار می رود.
او متولد 18 جولای سال 1918 میلادی است و در سال 2013 نیز دار فانی را وداع گفت.
به مناسبت تولد او روز 18 جولای را به نام او ثبت کرده و هر ساله نام و یاد او را پاس می دارند.اما چرا این شخصیت تا این حد تاثیر گذار بود؟
بگذارید قسمتی از افتخارات او در طی زندگی 95 ساله اش را مرور کنیم.
کسب جایزه ی وجدان به عنوان سفیر سازمان عفو بین الملل در سال 2006 میلادی
کسب جایزه ی صلح نوبل در سال 1993 میلادی
دارنده ی حکم افتخاری سنت جورج
دارنده ی مدال آزادی ریاست جمهوری
کسب جایزه ی صلح لنین در سال 1990 میلادی
دارنده ی حکم لیاقت در سال 1995 میلادی
بطور کلی ماندلا نیز مانند گاندی نماد آزادی و برابری در سراسر جهان به شمار می رود.
او اولین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد.
ماندلا پیش از ریاست جمهوری از فعالان رده  بالای مخالف آپارتاید بود.
وی همواره مخالف خشونت و مبارزه ی مسلحانه بود اما مبارزه ی مسلحانه برای او آخرین راه چاره در جهت آزادی کشورش به شمار می آمد. به همین دلیل ماندلا به مدت 27 سال در زندان بود و بیشتر این مدت را در یک سلول در جزیره ی روبن سپری کرد.اما پس از آزادی، سیاست صلح طلبی را در پیش گرفت و همین امر موجب تبدیل تدریجی آفریقای جنوبی به یک کشور دموکراتیک شد.
در این بخش قسمت هایی از زندگی نامه ی پر فراز و نشیب او را مرور می کنیم.
ماندلا در یک روستای کوچک در حوالی کیپ تاون به دنیا آمد.پدرش عضو شورای سلطنتی مردم تمبو بود .این مقام به صورت موروثی است و قرار بود بعد ها به ماندلا برسد.
او در میان خانواده ی پرجمعیتش اولین کسی بود که به مدرسه راه یافت. پس از مرگ پدرش در یک موسسه ی شبانه روزی مشغول تحصیل در زمینه ی فرهنگ غرب شد و خیلی سریع تر از بقیه مدرک مقدماتی خود را اخذ نمود.
بعد از این دوره به یک مدرسه ی سلطنتی راه یافت و در این مدت به ورزش های بوکس و دو میدانی علاقمند شد.
او در دانشگاه در رشته ی علوم انسانی تحصیل کرد.
پس از فعالیت های بسیار سیاسی و مخالفت های او با دولت وقت آفریقای جنوبی به 27 رسال زندان محکوم شد که 18 سال آن را در جزیره ی روبن به سر برد. در همین زندان بود که او زندگی نامه ی خود را تحت عنوان " راه طولانی به سوی آزادی" را نوشت.
ماندلا در 11 فوریه سال 1990 پس از تحمل زندانی که دربدترین شرایط آب و هوایی قرار داشت و پس از 27 سال آزاد شد.او در سخنرانی خود پس از زندان، به هواداران خود گفت: تفنگ ها و قمه هایتان را دور بیاندازید و با این منش انسانی مانع بروز جنگ داخلی در آفریقای جنوبی شد.
در پایان چند جمله ی معروف از اورا برایتان می آوریم که بسیار قابل تامل اند.
- انسان ها آفریده شده اند که به آن ها عشق ورزیده شود و اشیا ساخته شده اند که مورد استفاده قرار گیرند!دلیل آشفتگی دنیا این است که به اشیا عشق ورزیده می شود و انسان ها مورد استفاده قرار می گیرند.
- من این راز را کشف کرده ام که فرد بعد از بالا رفتن از یک تپه ی بلند تازه متوجه می شود تپه های زیادی برای بالا رفتن وجود دارد...! از کتاب " راه طولانی به سوی آزادی"
- فرق من و زندانبانم را می دانی؟ زمانی که  او پنجره ی کوچک سلولم را باز می کند، تاریکی و غم را می بیند و من روشنایی و امید را.دید شما بسیار مهم است پس زیبا بنگرید.
یادش گرامی و راهش پر رهرو.

 

۱۸ ژوئیه روز جهانی گوش دادن است.
 این روز به مناسب تولد مورفی شافر یکی از بنیانگذارن جنبش اکولوژی آکوستیک با هدف افزایش مهارت‌های گوش دادن به صداهای محیط و اطراف ما نامگذاری شده است.

امروز 28 تیر 1399 مصادف با کتاب «یکی بود، یکی نبود» محمدعلی جمالزاده اولین بار در ۱۹ژوئیه۱۹۲۱ برابر با ۲۸ تیر ۱۳۰۰ در برلین آلمان منتشر شد و چندين ماه بعد، نخستين نسخه آن به تهران رسيد. این كتاب آغازگر داستان کوتاه و داستان واقع گرا(رئالیسم) در ایران بود.