طرز پخت ژارکویه
طرز پخت ژارکویه

ژارکویه

 ژارکویه بشقاب گوشت یا در واقع گوشت گرما دیده است.این غذا شامل تکه های گوشت است که در فر و یا اجاق روسی به شیوه ی خاصی طبخ می شود.در ارتباط با نام این غذا باید گفت که نام ژارکویه برگرفته از واژه ی "ژار" یا "ژارا" به معنی گرما دادن است  و نه سرخ کردن زیرا که این غذا در حرارت بسیار بالای اجاق های روسی آماده می شده است.
 امروزه در روسیه این غذا بیشتر شبیه به غذایی به نام "گولیاش" که اصالتا مجارستانی است  طبخ می شود.ژارکویه به شیوه ی مدرن شامل گوشت تکه شده، سیب زمینی، سبزیجات و ادویه جات است که در ظرفی سفالی ریخته  و در دمای بالا، با آب خودش پخته می شود.
در قرن نوزدهم میلادی اصولا وعده ی ناهار مشتمل بر دو ظرف بود یکی حاوی سوپ و دیگری ژارکویه.و اگر چندین ظرف غذا وجود داشت معولا آخرین ظرف، گوشت کبابی یا گرما دیده ی دام و یا شکار بود که همراه با سالاد میل می شد.
در همان زمان ها بود که توصیه می شد برای گوشت های جوان مثل گوشت گوساله، خوک جوان،بزغاله و بره اول آنها را سرخ کنند زیرا این گوشت ها حاوی آب بسیارزیادی هستند و سرخ کردن به حفظ قوام بافت گوشت کمک می کند اما لازم نیست که کامل برشته شوند، در واقع سرخ کردن باعث می شود که گوشت در مجاورت با نمک که باعث کشیده شدن آب آن می شود،مقاومت کند وآب میان بافتی، درون گوشت باقی بماند و در نتیجه غذا لذیذ تر شود.در ژارکویه تقریبا یک سوم وزن گوشت کم می شود و این مقدار کمی بیشتر از روش رست بیف انگلیسی است در واقع در این روش گوشت، چربی بیشتری را از خود رها می کند و همین امر باعث لذیذ تر شدن آن می شود.
در این مقاله طرز تهیه ی ژارکویه را مرور می کنیم.
مواد اولیه و لازم جهت طبخ ژارکویه برای دو پرس عبارت است از:
گوشت تازه گوساله یا گوسفند 300 گرم
سیب زمینی 300 گرم
قارچ 200 گرم
پیاز 1 عدد
هویج 1 عدد
گوجه فرنگی 1 عدد
فلفل سبز شیرین 1 عدد
سس گوجه به میزان لازم
خمیر نانِ دلخواه 200 گرم
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم
پنیرِ دلخواه به میزان لازم
نمک ، فلفل سیاه و ادویه ی دلخواه به میزان لازم
جعفری چند ساقه

طرز تهیه ی ژارکویه
ابتدا سبزیجات را به اندازه ی متوسط خرد می کنیم. گوشت را با روغن، نمک، فلفل و ادویه مزه دار می کنیم .برای این غذا ما احتیاج به یک ظرف سفالی یک نفره داریم ودر صورت در دسترس نبودن آن می توان از ظرف سرامیکی و پیرکس نیز استفاده کرد.گوشت را درکف ظرف می چینیم، روی گوشت، سبزیجات خرد شده از جمله پیاز، فلفل سبز، هویج، جعفری و قارچ را قرار می دهیم، سپس سیب زمینی خرد شده و در ردیف آخر گوجه ی خرد شده را قرار می دهیم.سپس با استفاده از رب گوجه فرنگی، سس گوجه تهیه کرده و روی مواد می ریزیم.در انتها از هر نوع پنیری که تمایل دارید روی مواد بریزید.به این نکته توجه داشته باشید که درب ظرف باید کاملا بسته بوده و هیچ درزی نداشته باشد به این منظور، از خمیر برای بستن در ظرف استفاده می کنیم. غذا را در فر با دمای بالا به مدت یک ونیم ساعت قرار می دهیم تا خوب بپزد و آب آن کشیده شود.
نوش جان.

 

نمایش بانک اطلاعات رستورانها..کافی شاپ ها ...کلیک کنید