سالاد میموزا
سالاد میموزا

سالاد میموزا

سالاد میموزا یکی از خوشمزه ترین سالاد های روسی است که معمولا در جشن ها و مراسم خاص از آن استفاده می کنند. این سالاد یک نوع پیش غذای سرد است اما به علت وجود مقادیر بالای کربوهیدرات و پروتئین، غذایی کامل محسوب شده و نیاز بدن به این مواد مغذی را بطور کامل برطرف می کند.البته کالری قابل توجهی نیز دارد.در رابطه با نحوه ی سرو آن باید گفت که معمولا به صورت کیک تهیه می شود و درست مانند کیک برای هر نفر برش های مثلثی در نظر می گیرند.البته در رستوران های شیک و مدرن آن را به صورت کاپ کیک برای هر نفر به صورت مجزا تهیه می کنند. 
میموزا در اوایل ده ی هفتاد میلادی دراتحاد جماهیر شوروی سابق پدیدار شد وعلت نام گذاری آن، شباهتش به گل های اقاقیا است که در فصل بهار در میان برف ها می رویند. در واقع سطح این سالاد را با زرده ی تخم مرغ رنده شده می پوشانند که آن را شبیه گل ها می کند .شاید این پرسش در ذهن شما ایجاد شود که در فصل بهار اصلا برفی نیست، اما جالب است که بدانید در سرزمین روسیه حتی در بهار نیز برف ها بطور کامل آب نشده اند.
از لحاظ طعم و مزه، میموزا بی شباهت به سالاد الویه نیست زیرا مواد اولیه آن تقریبا یکسان هستند. اما شیوه ترکیب و شمایل کلی آن با الویه کاملا متفاوت است.
در این گفتار به طرز تهیه ی این سالاد مدرن و زیبا می پردازیم.
مواد لازم جهت تهیه ی سالاد میموزا برای 3 تا 4 نفر عبارت است از:
تن ماهی 1 عدد
سیب زمینی پخته شده 4 عدد
هویج 4 عدد
پیاز 2 عدد
پنیر سفت ( گودا یا سوئیسی) 150 گرم
تخم مرغ 4 عدد
سس مایونز 150 گرم
کره 50 گرم 
فلفل سیاه به میزان لازم
سبزی تازه ( شوید یا جعفری و یا ترکیبی از هر دو) برای تزئین
طرز تهیه ی سالاد میموزا برای 3 تا 4 نفر به شرح زیر است:
ابتدا تن ماهی را از روغن کاملا جدا کرده و با چنگال خوب له می کنیم( بهتر است از تن ماهی پرورده شده در آب نمک استفاده کنید). سپس سیب زمینی ها و تخم مرغ را آبپز کرده و پوستشان را می گیریم. هویج را نیز بخار پز می کنیم.حالا سیب زمینی ها را رنده درشت می کنیم و هویج را هم به همین صورت.زرده های تخم مرغ را برای روی سالاد جدا کرده و سفیده ی آن را نیز رنده می کنیم. سپس پیاز را بصورت مکعبی تا جایی که امکان داشته باشد ریز می کنیم.پنیر را نیز با رنده درشت ، رنده می کنیم. حالا نوبت چیدن مواد به سبک کلاسیک آن است.برای این کار نیاز به یک قالب دایره ای یا چهار گوش داریم (توجه داشته باشید که قالب باید فاقد کف باشد. اگر از قالب کمربندی استفاده می کنید باید کف قالب را جدا کنید).درون ظرف مورد نظر برای سرو سالاد، قالب را قرار می دهیم و به ترتیب زیر مواد را روی هم می چینیم.
ابتدا سیب زمینی رنده شده، 4 قاشق مربا خوری سس مایونز، تن ماهی، سس مایونز،پیاز،سس مایونز، هویج،سس مایونز، سفیده تخم مرغ، فلفل سیاه، سس مایونز،کره فریز شده رنده شده، سس مایونز، پنیر گودای رنده شده، سس مایونز و در آخر زرده ی تخم مرغ را روی سالاد رنده می کنیم.
پس از این مراحل قالب را خیلی آهسته و با احتیاط خارج می کنیم وآن را در یخچال می گذاریم تا کی خنک شود. روی سالاد را با شوید تازه و یا جعفری تزئین می کنیم.
این سالاد برای وعده ی شام بعنوان غذایی کامل می تواند استفاده شود.
نوش جان.

 

کدام رستوران و کافی شاپها سالاد میموزا سرو میکنند؟ کلیک کنید