دوستی دیرینه سماق و کباب
دوستی دیرینه سماق و کباب

سماق و کباب، دو جز لاینفک:
شاید برای شما که مشتری پروپا قرص کباب هستید جالب باشد تا بدانید چرا هر زمان که وارد کبابی ها میشویم، سماق پاش ها روی میز خودنمایی میکنند ؛
ابتدا لازم میدانم توضیح مختصری راجع به این ادویه منحصر به فرد ارایه کنم  
سماق یک ادویه معروف است که بیشتر در خاورمیانه و مدیترانه رشد میکند که در آشپزی از آن استفاده میکنند این در حالی است که بومیان آمریکایی از این ادویه برای تهیه ی نوعی نوشیدنی مشابه آبجو استفاده میکنند.
سماک که در زبان عربی به آن سماق میگویند، میوه ای خوشه ای به رنگ قرمز و قهوه ای(یا همان سماق کوهی که در عطاری ها یافت میشود) بوده و دانه هایی شبیه توت دارد  که آن را چیده، خشک کرده و میکوبند و به عنوان ادویه استفاده میکنند. طبع سماق سرد و خشک است و ارزش غذایی بالایی دارد، در اینجا به بررسی ارزش غذایی صد گرم سماق می پردازیم:
4.7 چربی موجود در صد گرم سماق. . . .گرم 
6.2 پروتئین موجود در صد گرم سماق. . . . گرم 
6.1 فیبر موجود در صد گرم سماق. . . .گرم. 
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به سماق تازه دسترسی دارید باید بدانید که خوردن سماق تازه باعث مسمومیت شده و تنها باید سماق خشک را به عنوان ادویه در غذا مصرف نمود. 
از قدیم سماق به عنوان کاهش دهنده ی اسید اوریک یاد شده به همین دلیل آن را به همراه کباب سرو میکنن،تا بدن فرد بتواند اسید اوریک حاصل از هضم کباب را تا حدی کاهش دهد. 
همچنین مصرف سماق با کباب باعث رفع آلودگی های موجود در گوشت کباب شده نیز میشود . 
یکی از خواص جادویی سماق، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که از ترکیبات سرطان زا و رادیکال های آزادی که هنگام پخت غذا به خصوص در قسمت های سوخته ی آن ایجاد میشود، جلوگیری میکند. 
از دیگر خواص سماق میتوان به قابض بودن آن اشاره کرد یعنی اگر التهاب یا زخمی در مسیر لوله گوارش شما باشد آن را بهبود بخشیده و محافظ خوبی برای کبد شماست.
با وجود تمام این خواص می توان افراد دیابتی را به خوردن سماق ترغیب کرد زیرا تحقیقات نشان میدهد که سماق از طریق آنزیم آلفا آمیلاز قند خون را کاهش می دهد (آنزیم آلفا آمیلاز قند های سنگین را به قند های ساده تبدیل میکند) 
در آخر باید گفت، برای سلامتی خود، بهتر است غذا را با مصلح آن میل کنید تا از درد های ناشی از معده در امان باشید و سماق مصلح مناسبی برای کباب شناخته شده است. 

 

جهت نمایش کبابی های شهرتان کلیک کنید