درباره بیف استروگانف چه میدانید ؟
درباره بیف استروگانف چه میدانید ؟

بیف استروگانف
بیف استروگانف یکی از محبوب ترین غذا های روسی است که نه تنها در روسیه بلکه در تمام نقاط دنیا شناخته شده و پرطرفدار است. این غذا متشکل از گوشت راسته ی گوساله، خامه و قارچ است. در زبان روسی به آن گوشت به سبک استروگانف، گوساله استروگانوفی و…می گویند. 
این غذا در اواخر قرن نوزدهم میلادی ابداع شد. اولین دستور پخت آن در کتاب "هدیه ای برای کد بانوان جوان" اثر یلینا مالاخووتس در سال 1871 میلادی به چاپ رسید. این غذا به افتخار کنت آلکساندر گریگوریویچ استروگانف به این نام نامگذاری شد. در واقع اولین کسی که این غذا را ابداع کرد کسی نبود جز خدمتکار فرانسوی کنت استروگانف یعنی سر آشپز آندره دیوپان. بعضی بر این عقیده اند که نام این غذا از فعل استراگات که به معنی رشته رشته کردن است گرفته شده. بیف استروگانف به تدریج پرآوازه شد و در تمام روسیه از آن استقبال ویژه ای بعمل آمد. پس از جنگ جهانی دوم پای بیف استروگانف به اکثر رستورانهای بین المللی تحت عنوان غذای روسی باز شد. این غذا در نقاط مختلف جهان به صور گوناگون طبخ می شود وهمگی هم ادعا می کنند که بیف استروگانف کلاسیک به همین شیوه طبخ می شود، اما در واقع اینطور نیست، حقیقت این است که دستور اصلی بیف استروگانف را کسی به طور کامل نمیداند. اما می توان گفت که فصل مشترک همه ی دستورها اینست: قطعات باریک گوشت گوساله و سس خامه ی ترش یا همان اسمیتانا. برخی تغییرات مربوط به نحوه ی برش و مزه دار کردن گوشت است و برخی دیگر مربوط به حذف واضافه شدن مواد اولیه و حتی جایگزینی سایر گوشت ها بجای گوشت گوساله. این غذا در بعضی از کشورها با نان و سیب زمینی و در بعضی دیگر با برنج سرو می شود. 
در این مطلب به طرز تهیه ی این غذای لذیذ می پردازیم. 
مواد لازم جهت تهیه ی بیف استروگانف برای 4 تا 5 نفر
گوشت گوساله( ترجیحا راسته)  500 گرم
پیاز 1عدد، بزرگ
خامه ی ترش( اسمیتانا) 150گرم
آرد 1 قاشق غذاخوری
عصاره یا سس گوجه 1 قاشق مربا خوری
آب جوش 150میلی لیتر
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
قارچ( بنا به سلیقه) 100 تا 150 گرم

طرز تهیه بیف استروگانف
ابتدا گوشت راسته ی گوساله را به وسیله ی بیفتک کوب کمی نرم می کنیم سپس آن را به قطعات نازک تقسیم کرده ودر جهت خلاف بافت موازی گوشت آن را برش می زنیم، برش ها باید در ابعاد 1×1×5 سانتیمتر باشد.گوشت را به مدت 15 دقیقه تفت می دهیم و در ظرفی دیگر می گذاریم درهمان تابه  ی گوشت پیاز را خلالی کرده و با کمی روغن تفت می دهیم. پس از کاراملیزه شدن پیازها، یک قاشق آرد را به آن می افزاییم و صبر می کنیم تا بوی خامی آرد گرفته شود. آب، خامه و سس گوجه را اضافه می کنیم و سریع هم میزنیم تا خامه نبرد. در آخر گوشت را به ترکیب فوق اضافه می کنیم. در صورت تمایل قارچ اسلایس شده را در این مرحله می توانید به غذا اضافه کنید. در ظرف را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت ها خوب بپزند تا سس به بافت گوشت نفوذ کند. توجه داشته باشید که این مرحله برای ایجاد طعمی دلچسب در بیف استراگانف بسیار حائز اهمیت می باشد. این غذا در برخی نقاط  به همراه پوره ی سیب زمینی سرو، وخیار شور و گوجه هم یک دورچین عالی و کلاسیک برای آن محسوب می شود، اما در رستوران های ایرانی  این غذا معمولا با سیب زمینی سرخ شده خلالی سرو می شود، اگر می خواهید که یک بیف استروگانف خوشمزه داشته باشید بهتر است خلال های سیب زمینی بسیار نازک و بلند باشند حتی میتوانید آن را رنده ی درشت بزنید و سپس سرخ کرده و از طعم دلچسب این ترکیب خوشمزه  لذت ببرید. 
نوش جان. 

جهت نمایش کافه ها و رستورانهایی که بیف استراگانف سرو میکنند کلیک کنید