((هوتن شکیبا)) پدیده ای در دنیای بازیگری ایران
((هوتن شکیبا)) پدیده ای در دنیای بازیگری ایران

هوتن شکیبا، زاده ۲۴ خرداد ۱۳۶۳ در شهر سنندج است. این بازیگر که کارش را از روی صحنه تئاتر آغاز کرد، در فیلم‌ها و سریال‌هایی چون «طبقه حساس»، «حق سکوت»، «شبی که ماه کامل شد» و «لیسانسه‌ها» ظاهر شده است. پدرش کارمند اداره کشاورزی می باشد و مادرش معلم است. فرزند دوم خانواده است و یک برادر بزرگتر با هومن دارد.
در مورد زندگی هوتن شکیبا باید بدانید وی کارشناسی فارغ التحصیل کارگردانی از دانشگاه غیر انتفایی سوره می‌باشد. وی پیش از بیشتر در زمینه تئاتر مشغول بوده و کارهای تئاتر بسیاری در کارنامه خود دارد و کمتر در فیلم و سریال ها حضور داشته است . او همچنین صدا پیشه هم می باشد و صدای عروسک دیوی در مجموعه کلاه قرمزی صدای اوست .
سروش صحت کارگردان تلویزیون که بیشتر سراغ تئاتری ها می رود و از آن ها پدیده می سازد این بار  در سریال لیسانسه ها به سراغ هوتن شکیبا رفته بود و نقش اصلی سریالش را به وی داده بود که هوتن شکیبا توانست به خوبی در این سریال دیده شود و جایزه جشن حافظ را به دست آورد.
وی درباره نقش خود در این سریال عنوان داشت: در این سریال سه جوان لیسانسه نقش‌های اصلی را بر عهده دارند که هر کدام با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. من ایفاگر نقش حبیب هستم که به تازگی تحصیل در دانشگاه را به پایان رسانده و قصد ازدواج دارد، اما مشکلاتی در انتخاب همسر دارد. دوستانش سعى میکنند در این امر به او کمک می‌کنند، اما هربار مشکلات جدیدى اتفاق می‌افتد.
این بازیگر ادامه داد: حضورم در «لیسانسه‌ها» اولین همکاری‌ام با صحت در قالب کارگردان است، چراکه سالها پیش با او در یک اثر نمایشی همبازی بودم. صحت یکی از دوستان خوب من است که تا به حال چند بار از من برای بازی در سریال‌هایش دعوت کرده است که به دلایلی که گفتم این همکاری محقق نشده بود.
اما بسیار خوشحالم که این اتفاق افتاد و در این مجموعه با آقاى صحت همکارى دارم. او فرد طنازی است که موقعیت‌هاى کمدى را خیلى خوب می‌شناسد و به خوبی نیز بازیگر را هدایت می‌کند.
وی در جواب به این سوال که بار طنز داستان بر دوش شخصیت حبیب است، یا نه؟ گفت: در این سریال نمی‌توان گفت که بار طنز بر دوش شخصیتی هست یا نه. چون همه ماجرا بر اساس کمدی موقعیت پیش می‌رود و کاراکترها در موقعیت‌های طنز قرار می‌گیرند.
در کل کنار هم قرار گرفتن تعدادی شخصیت متفاوت و جذاب، تضادهایی را بین کاراکترها بوجود می‌آورد و این به هم ریختگی‌هاى موقعیتى، کمدی را ایجاد می‌کند و اینطور نیست که بگوییم بامزگی‌های شخصی در قصه وجود دارد یا شوخى کلامى باعث ایجاد کمدى می‌شود.
رضا جودی تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «فوق لیسانسه ها» که پیش‌ تولید ساخت این سریال را از اسفند ماه سال ۹۷ شروع کرده بود گفت: هوتن شکیبا اولین بازیگر این مجموعه است که جلوی دوربین رفت و ما ضبط کار را از قسمت اول سریال و با صحنه هوتن شکیبا که در امتحانات داخلی مقطع فوق لیسانس سر جلسه حاضر شده است، شروع کردیم.
هوتن شکیبا، امیر کاظمی، امیرحسین رستمی، عرفان برزین، بهنام تشکر، بیژن بنفشه‌خواه، مهران رجبی، متین ستوده، رؤیا میرعلمی، کاظم سیاحی، عزت‌الله مهرآوران، آتنه فقیه نصیری که در فصل نخست این مجموعه بازی داشتند در این فصل نیز حضور دارند.
هوتن شکیبا در یک سکانس از سریال «فوق لیسانسه‌ها» در شکل دیالوگ گفتن خود نیم‌نگاهی به نقش آفرینی‌های نوید محمدزاده در سینما داشته است.
هوتن شکیبا در فوق لیسانسه‌ها بخشی از نقش نوید محمد زاده در فیلم سینمایی «متری شش و نیم» و «اید و یک روز» را تقلید کرد. او در اینستاگرام خود نوشته است: «امیدوارم به نوید و سعید برنخوره»
به همان اندازه که چهره‌اش برای علاقه‌مندان به تئاتر شناخته‌ شده است و او را با بازی در نقش‌های به یادماندنی به‌خاطر سپرده‌اند و تماشاگران تلویزیون هم او را در نقش حبیب سریال «لیسانسه‌ها» به خوبی می‌شناسند، اما تماشاچیان سینما خاطرات زیادی از حضور «هوتن شکیبا» بر پرده نقره‌ای ندارند. امسال اما همه‌ چیز تغییر کرد؛ این بازیگر خوش‌ آتیه با فیلمی به جشنواره فیلم فجر آمد که بسیار مورد توجه تماشاگران، منتقدان و داوران قرار گرفت.
نرگس آبیار نقش سخت و پیچیده عبدالحمیدِ فیلم «شبی که‌ماه کامل شد» را به شکیبا سپرد تا فرصت تجربه‌ای چالشی و جدید برای او فراهم شود. او هم جواب این اعتماد را به خوبی پس داد و در شبی که ماه برای فیلم آبیار حسابی می‌درخشید، سیمرغ روی شانه‌های شکیباهم نشست تا در نخستین تجربه جدی و نقش‌اول سینمایی، نخستین و البته مهم‌ترین جایزه سینمایی‌اش را به چنگ آورد.
مسیری که هوتن با شکیباییِ مثال‌زدنی طی کرد و حالا نامش در فهرست موفق‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون و تئاتر ثبت شده است. آیا این درخشندگی ادامه خواهد داشت؟ پیشینه خوب و انتخاب‌های درست، نشان می‌دهد که موفقیت و محبوبیت هوتن شکیبا دنباله‌دار خواهد بود.