یکم شهریور، روز پزشک مباک باد

  • اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :

  • #
  • #
  • #

نمایش بانک اطلاعات انواع مقاله های مپ استار...کلیک کنید

یکم شهریور، روز پزشک

یکم شهریور ماه هر سال در تقویم خورشیدی ایران مصادف است با روز بزرگداشت شیخ الرئیس ابوعلی سینا و یا روز پزشک.
امسال، این روز را در کشاکش بیماری منحوس کرونا به این انسان های شریف تبریک می گوییم.
شیوع بیماری کرونا به همه ی ما ثابت کرده است که جامعه ی بشری همچنان مدیون خدمات این انسان های شریف است.
پزشکان سال های سال متحمل مرارت های زیادی می شوند تنها به یک عشق و آن هم کمک به نوع بشر در التیام و درمان آلام اوست.
جا دارد در این روز سر تعظیم بر اراده و توان پزشکان و کادر درمان فرود آوریم اگر چه هیچ گاه قادر به جبران زحماتشان به ویژه در این دوران سخت نبوده و نیستیم.
یاد این عزیزان همیشه در تارک زمان خواهد ماند.
در ادامه ی این مقاله به سرگذشت افتخار جهانیان، ابن سینا پزشک و دانشمند نابغه ی ایرانی می پردازیم.
ابوعلی حسین ابن علی ابن سینا مشهور به ابن سینا، پورسینا و ابوعلی سینا زاده ی یکم شهریور 359 هجری شمسی در بخارا بوده است.وی منجم، عالم به همه ی علوم، پزشک، فیلسوف و دولت مرد ایرانی است که مشهورترین آثارش در زمینه ی فلسفه و پزشکی در تمام جهان شناخته شده است.
او در شهرهای مختلف ایران از جمله فراورد، خراسان، گرگان، ری، اصفهان و همدان زیسته است و منشا اثرات خیر نه تنها در این مناطق بلکه در تمام جهان بوده است.
معروف ترین کتاب وی شفا و قانون است.
او در کودکی نبوغ بسیاری را از خود بروز داده که موجب حیرت همگان گشته بود.در چهارده سالگی به واسطه ی هوش و حافظه ی خارق العاده اش حتی از استاد خود نیز پیشی گرفت.در جوانی دانشمند و پزشک مخصوص دربار سامانی بود و امیر نوح سامانی را از یک بیماری سخت نجات داد.
او پس از سفر به شهر های مختلف و گذران زندگی در این شهر ها سر انجام به همدان رفت و پس از ابتلا به یک بیماری به نام قولنج که مدت ها در گیر آن بود از دنیا رفت.پیکر پاک او در سال 416 هجری شمسی و در سن 57 سالگی در مرکز شهر همدان به خاک سپرده شد.
بر اساس گمانه زنی ها بیماری که از آن به نام قولنج یاد شده، همان سرطان روده ی بزرگ بوده است.

ابن سینا و ازدواج
در منابع تاریخی هیچ اخبار موثقی درباره ی ازدواج او وجود ندارد جز این که به گفته برخی، وی با دختری به نام یاسمین که کنیز فراری یک شیخ عرب بوده ازدواج کرده است.
آثار ابن سینا
اکثر کتاب های ابن سینا و دانشمندان هم عصر او به زبان عربی نگاشته شده اند از جمله  کتب او به زبان عربی می توان قانون را نام برد.البته ابن سینا شاعر و پارسی دان قابلی هم بوده است.در این زمینه 20 کتاب به زبان پارسی به وی منسوب است.از جمله ی این کتاب ها می توان آثار ارزشمندی چون « دانشنامه ی علائی» و « رگ شناسی» یا رساله ی نبض را نام برد.
ابو علی سینا برای مفاهیم بسیاری که در زبان پارسی معادلی نداشتند اقدام به واژه سازی نیز نموده است.مثلا به جای واژه ی قطع که در ریاضیات کاربرد داشته است، واژه ی برینش را ابداع و به جای واژه ی مساوی سربه سر را ابداع کرده است.معادل های بی نظیری که در زبان پارسی به وسیله ی او ابداع شده  نشان از تسلط بی حد و حصر این دانشمند بر زبان پارسی دارد. مایه ی تاسف  است که در این دوره یعنی تقریبا 10 قرن پس از او خیلی از این واژگان به دست فراموشی سپرده شده اند؛ واژگانی ساده و آسان از بن پارسی همچون گداخته به جای مایع، بَستَناکی به جای انجماد، جنبایی به جای حرکت و از این دست.
در سال 2009 میلادی هدیه ای از طرف ایران که مجسمه ای است از چهار دانشمند تاثیرگذار بر عالم هستی به سازمان ملل اهدا شده که در ورودی اصلی این سازمان قرار داده شده است.
این چهار دانشمند خیام، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و ابو علی سینا هستند.
با آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون برای همه ی پزشکان و پرسنل درمان در تمام نقاط جهان.

  • مرجع :https://www.mapstar.net/
  • برچسب ها : یکم شهریور، روز پزشک

تعداد نظرات ثبت شده :2 نظر

فرم ارسال نظر
  • دیدگاه شما

  •  

  • #

    نازی

    مبارک بود بهترین روز جهان ارا

    1399/06/04

  • #

    راحله

    بهترین و قشنگ ترین روز جهان

    1399/06/04

آخرین اخبار (10 فروردین 1403)
با شرکت پلاستر تولید کننده کاغذ دیواری آشنا شویم
با شرکت پلاستر تولید کننده کاغذ دیواری آشنا شویم

شرکت معتبر و معروف پلاستر ، اولین و قدیمی ترین شرکت در ایران می باشد که در زمینه تولید کاغذ دیواری ، فعالیت می کند . در ابتدا این شرکت معتبر ، به علت عدم وجود دستگاه ، کاغذ های بدون PVC تولید می کرد . اما اینک با ورود دستگاه های جدید و مدرن ، کاغذ دیواری های قابل شستشو نیز تولید می کند .

آلبوم کاغذ دیواری رزا ، آلبوم شرکت کرون
آلبوم کاغذ دیواری رزا ، آلبوم شرکت کرون

شرکت موفق کرون ، یکی از جوان ترین و معتبر ترین شرکت های واردکننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد که در ابتدا ، فعالیت خود را با آلبوم کاغذ دیواری پر طرفدار کرون آغاز کرد ، و سپس بعد از مدتی این آلبوم را در مراحل حذفی قرار داد .

لونا ، کاغذ دیواری شرکت دیباذر
لونا ، کاغذ دیواری شرکت دیباذر

شرکت معتبر دیباذر ، که اینک نام خود را به آرت دکو گروپ ، تغییر داده است ، یکی از موفق ترین و قدیمی ترین شرکت هایی می باشد که در ابتدا ، فعالیت خود را با واردات آلبوم های کاغذ دیواری و پارکت لمینت ، آغاز نمود .

چند رنگ راهرو که این فضا را زنده می کند
چند رنگ راهرو که این فضا را زنده می کند

رنگ سبز شاداب و مفرح مانند Yeabridge Green از Farrow & Ball - سایه ای نیرو بخش برای سرسرا ها و راهرو ها است. "هیچ چیز سخاوتمندانه تر از یک عروسک سبز سرسبز برای خوش آمد گویی به شما و مهمانان تان در سالن شما نیست، و Yeabridge Green این را با کلک ارائه می دهد! پاتریک اودانل، سفیر برند جهانی برای فارو و بال ، می گوید .این سبز شاد و خوش بینانه است که در کمال تعجب به عنوان یک فویل عالی برای عکس ها و مبلمان قهوه ای عمل می کند. برای کسانی که به دنبال رویکرد سنتی تر با کمی ذوق و شوق هستند، پس این رنگ شم

درخشان‌ ترین راه برای اینکه آشپزخانه‌ تان را بزرگ ‌تر و روشن‌ تر نشان دهید: یک آینه اضافه کنید
درخشان‌ ترین راه برای اینکه آشپزخانه‌ تان را بزرگ ‌تر و روشن‌ تر نشان دهید: یک آینه اضافه کنید

زندگی شلوغه بودجه ها تنگ است. ما همیشه به دنبال جزئیات کوچکی هستیم تا به خانه‌ ای اضافه کنیم که تأثیر نامتناسب زیادی داشته باشد - بنابراین می ‌توانید از خانه خود نهایت لذت را ببرید. یکی از راه‌ هایی که می ‌توانید امروز با یک افزودنی ساده و کمی غیر منتظره به سرعت ظاهر آشپزخانه را بهبود بخشید چیست؟ یک آینه اضافه کنید .

کاغذ دیواری های بوهمبرگ در بازار ایران
کاغذ دیواری های بوهمبرگ در بازار ایران

شرکت معتبر هاوین دکور نماینده برند بوهمبرگ در ایران می باشد که ، البوم های درجه یک و با کیفیت بوهمبرگ را در ایران پخش می‌ کند .

آلبوم کاغذدیواری تسلا شرکت وال استار
آلبوم کاغذدیواری تسلا شرکت وال استار

شرکت سالار دکور ( انبار و دفتر مرکزی : واقع در مشهد ) با برند وال استار فعالیت می کند و همواره آلبوم هایی با کیفیت و درجه یک وارد می نماید . این شرکت معتبر دارای نمایندگی در تمامی شهر ها می باشد .

شرکت پاناکو تولید کننده انواع تایل 60×60
شرکت پاناکو تولید کننده انواع تایل 60×60

شرکت پاناکو یکی از بزرگ ترین ، موفق ترین ، و فعال ترین شرکت هایی است که در زمینه تولید انواع پنل و تایل سقفی فعالیت می کند .

کافه رستوران پرطرفدار ویر
کافه رستوران پرطرفدار ویر

کافه رستوران معروف ویر ( با کادری مجرب و مدیریتی حرفه ای و عالی ) واقع در : هروی ، وفامنش ، پانیذ سنتر ، طبقه اول ، همه روزه از ساعت ۱۱:۰۰ ظهر تا ۲۴:۰۰ شب پذیرای مشتریان عزیز می باشد .

علت باد کردن پارکت لمینت
علت باد کردن پارکت لمینت

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است در خصوص پارکت لمینت ، مطرح شود و ذهن افراد کثیری را به خود مشغول کند ، این امر است که : چه علتی منجر به باد کردن پارکت لمینت می شوند ؟ و برای پیشگیری از این وضع ، چه اقداماتی لازم است انجام شود ؟