کولیبایاکا غذای سنتی کدام کشور است؟

  • اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :

  • #
  • #
  • #

کولیبایا کا

کولیبایاکا یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار روسیه است.این غذا در واقع نوعی پیراشکی بزرگ است که در آشپزخانه های روسیه و بلاروس طبخ می شود.
مواد اولیه ی آن شامل گوشت، برنج، تخم مرغ و پیاز است. در برخی از انواع آن از کلم تازه سرخ شده، پیاز، قارچ، کته ی گندم سیاه و ماهی سالمون استفاده می شود.
در اینجا سوالی که مطرح می شود اینست که تفاوت کولیبایاکا با پیراشکی گوشت در چیست؟ در جواب این سوال باید گفت که تفاوت اصلی آن با پیراشکی در نحوه ی پیچیدن آنست( مواد میانی توسط لایه های خمیری از هم جدا می شوند تا با یکدیگر مخلوط نشوند). تفاوت دیگر آن با پیراشکی در حجم و وزن آنست.معمولا در پیراشکی وزن خمیر نسبت به مواد میانی آن بیشتر است و حجم کلی آن نسبت به این غذا کمتر، اما در کولیبایاکا مواد میانی بخش قابل توجهی از غذا را تشکیل می دهد؛ به همین دلیل است که خمیرآن باید استحکام و حالت الاستیکی خوبی داشته باشد تا بتواند وزن مواد میانی را تحمل کند.معروف ترین کولیبایاکا در مسکو توسط ولادیمیر گیلیاروفسکی در کلاب" بازرگانان "تهیه می شود.این کولیبایاکا از 12 نوع گوشت چرخ کرده درست شده و برای امتحان کردن آن باید از پیش وقت گرفت.
تاریخچه کولیبایاکا
روایت های متفاوتی راجع به زمان پیدایش این غذا وجود دارد در بعضی عنوان شده است که در قرن دوازدهم میلادی ظهور یافته ، اما بعضی دیگر اشاره به قرن شانزدهم و هفدهم میلادی دارد.
در قرن نوزدهم میلادی، سر آشپزهای فرانسوی که در روسیه کار می کردند دستورالعمل های بسیاری را برای این غذا ابداع کردند که کمک شایانی به جهانی شدن و شهرت این غذا کرد.از جمله اینکه آنها از مزه های فرانسوی اقتباساتی داشته اند مثلا از گوشت ماهی سالمون و گوشت شکار برای اولین بار در این غذا استفاده کردند؛ همچنین از برنج و قارچ نیز بهره گرفتند. این آشپزان از ظرافت وسواس گونه ی خود بهره برده ، فرمول خمیر را تغییر دادند و آن را در حد امکان نازک کردند.
شهرت این غذا در مسکو تا جایی پیش رفت که حتی ادبای قرن نورزدهم میلادی از جمله تورگنیف، ویازیمسکی و گُگُل در مدح آن نوشته هایی داشته اند؛ از جمله آن ها می توان کتاب "ارواح مرده" اثر نیکلای گُگُل را نام برد که در آن رد پایی از کولیبایاکا مشاهده می شود.
در این گفتار به طرز تهیه ی این غذای بین المللی روسی می پردازیم.
مواد لازم برای تهیه ی کولیبایاکا
خمیر هزار لایه 1 کیلوگرم
گوشت چرخکرده گوساله و یا ماهی 1 کیلوگرم ( توصیه می شود از فیله ی ماهی سالمون بخار پز شده برای این غذا استفاده شود)
پیاز 1 عدد
 گوجه 2 عدد
 قارچ به میزان لازم
برنج آبکش شده 100 گرم
تخم مرغ آ ب پز 3 عدد
هویج آب پز 2 تا 3 عدد
سیب زمینی آب پز 3 عدد
پنیر موتزارلا و یا گودا 300 گرم
سیر 1 حبه
نمک، فلفل و ادویه ی دلخواه به میزان لازم
طرز تهیه ی کولیبایاکا
ابتدا گوشت چرخ شده را با پیاز و یک حبه سیر رنده شده  تفت می دهیم، نمک، فلفل و ادویه جات را به آن می افزاییم.در صورتی که از ماهی سالمون استفاده می کنید پیاز را به صورت جداگانه تفت دهید.هویج، تخم مرغ و سیب زمینی پخته را در ابعاد دلخواه خرد می کنیم.گوجه را نیز حلقه حلقه برش می زنیم. ترجیح ما برای این غذا اینست که تمامی سبزیجات به جز گوجه فرنگی به صورت جداگانه سرخ شوند.پس از آماده کردن مواد اولیه خمیر را با وردنه به ضخامت نیم سانتی متر و یا کمتر باز کرده وبه صورت مستطیل برش می زنیم ابعاد این مستطیل باید 40*40 سانتی متر باشد. برای جدا کردن مواد میانی نیز خمیر را خیلی نازک باز کرده و سپس به صورت مستطیل برش می زنیم (برای هر کدام از مواد میانی یک لایه خمیر در ابعاد 20*40 سانتی متردر نظر بگیرید)حالا مواد میانی سرخ شده را بصورت لایه لایه در وسط  خمیر باز شده پخش می کنیم (این مواد باید درست در وسط خمیر، به ابعاد 20*40 سانتی متر پخش شود) و روی آن کمی پنیر رنده شده می ریزیم ، سپس خمیر را روی آن قرار داده و لایه ی بعدی را پهن می کنیم تمام مواد میانی را به همین صورت روی خمیر می گذاریم و درانتها دو طرف خمیر زیرین را که از هر طرف 10 سانتی متر فرجه داشت روی لایه ی آخر آورده و به هم می چسبانیم (می توانید برش هایی با فاصله ی 2 سانتی متر روی لبه های خمیر ایجاد کنید و از دو طرف به صورت ضربدری روی هم آورده و به هم بچسبانید).برای خوشرنگ و لعاب شدن خمیر از رومال زرده ی تخم مرغ و شیر استفاده کنید .در صورت دلخواه از کنجد و سیاه دانه نیز می توانید روی خمیر بپاشید.حالا کولیبایاکا را در طبقه ی وسط فر به مدت 30 دقیقه با دمای 180 درجه ی سانتی گراد قرار دهید تا خمیر پف کرده و سطح روی آن طلایی شود.
نکته 1: لازم است فر  را از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیق گرم کنید .
نکته 2: کف سینی را حتما چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید .سعی کنید مراحل پر کردن خمیر را در داخل سینی انجام دهید زیرا وزن مواد میانی زیاد است و در صورت جابجایی امکان دفرمه شدن خمیر وجود دارد.

کدام رستورانها کولیبایاکا سرو میکنند؟ کلیک کنید

  • مرجع :https://www.mapstar.net/
  • برچسب ها : کولیبایاکا غذای سنتی

تعداد نظرات ثبت شده :2 نظر

فرم ارسال نظر
  • دیدگاه شما

  •  

آخرین اخبار (10 فروردین 1403)
با شرکت پلاستر تولید کننده کاغذ دیواری آشنا شویم
با شرکت پلاستر تولید کننده کاغذ دیواری آشنا شویم

شرکت معتبر و معروف پلاستر ، اولین و قدیمی ترین شرکت در ایران می باشد که در زمینه تولید کاغذ دیواری ، فعالیت می کند . در ابتدا این شرکت معتبر ، به علت عدم وجود دستگاه ، کاغذ های بدون PVC تولید می کرد . اما اینک با ورود دستگاه های جدید و مدرن ، کاغذ دیواری های قابل شستشو نیز تولید می کند .

آلبوم کاغذ دیواری رزا ، آلبوم شرکت کرون
آلبوم کاغذ دیواری رزا ، آلبوم شرکت کرون

شرکت موفق کرون ، یکی از جوان ترین و معتبر ترین شرکت های واردکننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد که در ابتدا ، فعالیت خود را با آلبوم کاغذ دیواری پر طرفدار کرون آغاز کرد ، و سپس بعد از مدتی این آلبوم را در مراحل حذفی قرار داد .

لونا ، کاغذ دیواری شرکت دیباذر
لونا ، کاغذ دیواری شرکت دیباذر

شرکت معتبر دیباذر ، که اینک نام خود را به آرت دکو گروپ ، تغییر داده است ، یکی از موفق ترین و قدیمی ترین شرکت هایی می باشد که در ابتدا ، فعالیت خود را با واردات آلبوم های کاغذ دیواری و پارکت لمینت ، آغاز نمود .

چند رنگ راهرو که این فضا را زنده می کند
چند رنگ راهرو که این فضا را زنده می کند

رنگ سبز شاداب و مفرح مانند Yeabridge Green از Farrow & Ball - سایه ای نیرو بخش برای سرسرا ها و راهرو ها است. "هیچ چیز سخاوتمندانه تر از یک عروسک سبز سرسبز برای خوش آمد گویی به شما و مهمانان تان در سالن شما نیست، و Yeabridge Green این را با کلک ارائه می دهد! پاتریک اودانل، سفیر برند جهانی برای فارو و بال ، می گوید .این سبز شاد و خوش بینانه است که در کمال تعجب به عنوان یک فویل عالی برای عکس ها و مبلمان قهوه ای عمل می کند. برای کسانی که به دنبال رویکرد سنتی تر با کمی ذوق و شوق هستند، پس این رنگ شم

درخشان‌ ترین راه برای اینکه آشپزخانه‌ تان را بزرگ ‌تر و روشن‌ تر نشان دهید: یک آینه اضافه کنید
درخشان‌ ترین راه برای اینکه آشپزخانه‌ تان را بزرگ ‌تر و روشن‌ تر نشان دهید: یک آینه اضافه کنید

زندگی شلوغه بودجه ها تنگ است. ما همیشه به دنبال جزئیات کوچکی هستیم تا به خانه‌ ای اضافه کنیم که تأثیر نامتناسب زیادی داشته باشد - بنابراین می ‌توانید از خانه خود نهایت لذت را ببرید. یکی از راه‌ هایی که می ‌توانید امروز با یک افزودنی ساده و کمی غیر منتظره به سرعت ظاهر آشپزخانه را بهبود بخشید چیست؟ یک آینه اضافه کنید .

کاغذ دیواری های بوهمبرگ در بازار ایران
کاغذ دیواری های بوهمبرگ در بازار ایران

شرکت معتبر هاوین دکور نماینده برند بوهمبرگ در ایران می باشد که ، البوم های درجه یک و با کیفیت بوهمبرگ را در ایران پخش می‌ کند .

آلبوم کاغذدیواری تسلا شرکت وال استار
آلبوم کاغذدیواری تسلا شرکت وال استار

شرکت سالار دکور ( انبار و دفتر مرکزی : واقع در مشهد ) با برند وال استار فعالیت می کند و همواره آلبوم هایی با کیفیت و درجه یک وارد می نماید . این شرکت معتبر دارای نمایندگی در تمامی شهر ها می باشد .

شرکت پاناکو تولید کننده انواع تایل 60×60
شرکت پاناکو تولید کننده انواع تایل 60×60

شرکت پاناکو یکی از بزرگ ترین ، موفق ترین ، و فعال ترین شرکت هایی است که در زمینه تولید انواع پنل و تایل سقفی فعالیت می کند .

کافه رستوران پرطرفدار ویر
کافه رستوران پرطرفدار ویر

کافه رستوران معروف ویر ( با کادری مجرب و مدیریتی حرفه ای و عالی ) واقع در : هروی ، وفامنش ، پانیذ سنتر ، طبقه اول ، همه روزه از ساعت ۱۱:۰۰ ظهر تا ۲۴:۰۰ شب پذیرای مشتریان عزیز می باشد .

علت باد کردن پارکت لمینت
علت باد کردن پارکت لمینت

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است در خصوص پارکت لمینت ، مطرح شود و ذهن افراد کثیری را به خود مشغول کند ، این امر است که : چه علتی منجر به باد کردن پارکت لمینت می شوند ؟ و برای پیشگیری از این وضع ، چه اقداماتی لازم است انجام شود ؟