کافه محمد صالح علاء معروف به کافه علاء

  • اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :

  • #
  • #
  • #

کافه محمد صالح علاء معروف به کافه علاء

یکی از علایق هنرمندان ایرانی علاوه بر برپایی رستوران، ادراه ی کافه است.
به نظر می رسد چیزی فراتر از منفعت مالی در این امر دخیل باشد و آن هم ارتباط دو سویه با مخاطب عام و مردم است.
لیست هنرمندانی که اقدام به برپایی کافه کرده اند لیستی است بلند بالا، اما در این میان یکی از قدیمی ترین کافه ها که مدیر آن یک هنرمند است، کافه تئاتر است که بعدها به نام کافه علاء مشهور شد.این کافه بعد از انقلاب تاسیس شد و بعد از مدتی مدیریت آن به برادر محمد صالح علاء ، یعنی حسین صالح علاء واگذار شد.
دکوراسیون این کافه کمی عجیب به نظر می رسد و ما را به سی سال پیش می برد، زمانی که مردم با هر چه که داشتند سر می کردند.در ابتدا از نیمکت های چوبی مدرسه در آن استفاده کردند اما بعدها این دو برادر به میدان امام حسین رفتند و از یک کارگاه خیاطی که وسایلش را حراج کرده بودند همه ی میز های خیاطی را خریداری کرده و تعدادی هم صندلی لهستانی خریدند.
یکی از نکات جالب این کافه این است که به مشتریان اجازه داده می شود  که روی میزها کنده کاری کنند یا نوشته هایی را برجای بگذارند.این را از روی ظاهر میزها می توان فهمید.
تعداد این نوشته گاهی به حدی زیاد است که مشتریانی که پس از سال ها دوباره به آن جا سر میزنند، روی میز دنبال نوشته های خود می گردند و شاید دنبال خود گذشته شان.
 البته این کافه را نباید با کافه علا فرمانیه اشتباه گرفت ؛ این کافه در خیابان ولیعصر بالاتر از میدان ونک انتهای خیابان برادران شریفی جنب بوستان خشایار و در مرکز خرید سرخه بازار واقع شده است، جایی که پاتوق بسیاری از اهالی و علاقمندان به هنراست.
کمی بیشتر درباره ی محمد صالح علاء بدانید
محمد صالح علاء هنر پیشه ، نویسنده، مترجم، کارگردان و ترانه سرا، زاده ی 1331 در اراک است.او در سال 1356 موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم سینما و تلویزیون از آکادمی رویال لندن  شد و در سال 1359 مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی  خود را از دانشکده ی هنرهای دراماتیک دریافت کرد.پس از آن موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده ی ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی در رشته ی زبان و ادبیات فارسی شد.
او کار هنری خود را از رادیو آغاز کرده و بازی در سینما را از سال 1364 و با فیلمی از مسعود کیمیایی به نام "تیغ ابریشم" شروع کرد.
همسر وی خانم شورانگیز طباطبایی معروف به کاترین از بازیگران فیلم های فارسی پیش از انقلاب است.او یک فرزند پسر به نام باران دارد.
صالح علاء  کتاب عجیب " تمامی آن چه که مردان در باب زنان می دانند" اثر عبدل اسمیت را ترجمه کرده است.وقتی این کتاب 110 صفحه ای را تا انتها ورق می زنید چیزی جز صفحات سفید آن به چشمتان نمی خورد.جالب است بدانید که این کتاب 28 دوره باز نشر شده و فروش رفته است.
از جمله ترانه های معروف او که توسط خوانندگان مطرح اجرا شده است می توان به "یه چکه ماه" علیرضا افتخاری، "شازده خانم" ستار، "زائر" رامش، "حضرت عشق" گوگوش، "بابا کرم" مهرداد آسمانی و " رویا" فریدون آسرایی اشاره کرد.
یکی از نکات جالب در مورد او اینست که  در پایان نوشته هایش نام "محمد(ص)" را می نویسد.
 صالح علاء در زمینه مجری گری نیز ید طولایی دارد چه در رادیو و چه در تلویزیون.
ازجمله برنامه های پرطرفدار او می توان به "دو قدم مانده به صبح " اشاره کرد که هر شب از شبکه ی چهار سیما پخش می شد ، برنامه ای که با استقبال خوبی از طرف اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت.
با آرزوی موفقیت روز افزون برای اهالی فرهنگ و هنر کشور.
 
نمایش کافه محمد علاء روی نقشه...کلیک کنید

  • مرجع :https://www.mapstar.net/
  • برچسب ها : کافه محمد صالح علاء

تعداد نظرات ثبت شده :2 نظر

فرم ارسال نظر
  • دیدگاه شما

  •  

  • #

    علی ساجدی

    من به سرخه بازار رفتم و جویای کافه ایشان شدم گفتند تعطیل شده است\sحالا نمیدونم درست است یا خیر

    1401/05/02

  • #

    نیما

    چقدر فکر پسندیده ای

    1399/04/17

  • #

    غلام

    الان ما داریم از اقای خوشنامی نام می بریم که با خلاقیتش گذاشت ما با گذشته خاطره داشته باشیم

    1399/04/17

  • #

    داوود

    اقای علا کار خیلی بزرگی انجام دادند که گذاشتند ما یادگاری هامون رو به جا بگذاریم

    1399/04/17

  • #

    نادر ابراهیمی

    کافه علا قدیمی و جذاب هستش

    1399/04/17

  • #

    الهام

    من یک بار با همسرم رفتم به کافه علا و متنی به جا گذاشتیم حالا 30 خورده ای سال میگذره و الان به خودم میگم واقعا 30 سال گذاشت ممنون از اقای صالح علا که ما را یاد گذشته میاندتذد\sو همچنین ممنون از MAP STAR

    1399/04/17

  • #

    نیکا عابد پور

    این کافه خیلی قدیمه از زمان انقلاب هستش . من 10 یا 20 باری رفتم هر دفعه که رفتم با نوشته هایی که نوشتم یاد گذشته افتادم الان الان 5 سال میگذره وقتی به تمام نوشته ها نگاه میکنم یاد قدیم میوفتم

    1399/04/17

  • #

    صابر

    واقعا رستورانش نوستالوژی بود . آدمو میبره به گذشته . تجدید خاطرات شد در کافه علای دوستداشتنی

    1399/04/17

  • #

    نادر فلاحی

    خیلی کافه خوب با خوراکی خوبه هستش

    1399/04/17

  • #

    هانیه

    حدود 40 ساله که این کافه بازه . مردم چه فکر هایی به ذهنشون میرسه مخصوصا چیزی که یادگاری بمونه

    1399/04/17

  • #

    دنا

    من ایشون رو میشناسم و کافه خیلی خوبی دارند

    1399/04/17

  • #

    دنا

    من ایشون رو میشناسم و کافه خیلی خوبی دارند

    1399/04/17

  • #

    سپیده

    یک بار من به کافه رفتم و روی میز نوشتم\sای عشق امان از تو که دل را میبخشی\sاین نوشته مال 15 سال پیشه اما هنوز هست

    1399/04/17

  • #

    همتا

    چه کار جالبی که مردم می توانند روی میز خلاقیت کنند\s

    1399/04/17

آخرین اخبار (10 فروردین 1403)
با شرکت پلاستر تولید کننده کاغذ دیواری آشنا شویم
با شرکت پلاستر تولید کننده کاغذ دیواری آشنا شویم

شرکت معتبر و معروف پلاستر ، اولین و قدیمی ترین شرکت در ایران می باشد که در زمینه تولید کاغذ دیواری ، فعالیت می کند . در ابتدا این شرکت معتبر ، به علت عدم وجود دستگاه ، کاغذ های بدون PVC تولید می کرد . اما اینک با ورود دستگاه های جدید و مدرن ، کاغذ دیواری های قابل شستشو نیز تولید می کند .

آلبوم کاغذ دیواری رزا ، آلبوم شرکت کرون
آلبوم کاغذ دیواری رزا ، آلبوم شرکت کرون

شرکت موفق کرون ، یکی از جوان ترین و معتبر ترین شرکت های واردکننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد که در ابتدا ، فعالیت خود را با آلبوم کاغذ دیواری پر طرفدار کرون آغاز کرد ، و سپس بعد از مدتی این آلبوم را در مراحل حذفی قرار داد .

لونا ، کاغذ دیواری شرکت دیباذر
لونا ، کاغذ دیواری شرکت دیباذر

شرکت معتبر دیباذر ، که اینک نام خود را به آرت دکو گروپ ، تغییر داده است ، یکی از موفق ترین و قدیمی ترین شرکت هایی می باشد که در ابتدا ، فعالیت خود را با واردات آلبوم های کاغذ دیواری و پارکت لمینت ، آغاز نمود .

چند رنگ راهرو که این فضا را زنده می کند
چند رنگ راهرو که این فضا را زنده می کند

رنگ سبز شاداب و مفرح مانند Yeabridge Green از Farrow & Ball - سایه ای نیرو بخش برای سرسرا ها و راهرو ها است. "هیچ چیز سخاوتمندانه تر از یک عروسک سبز سرسبز برای خوش آمد گویی به شما و مهمانان تان در سالن شما نیست، و Yeabridge Green این را با کلک ارائه می دهد! پاتریک اودانل، سفیر برند جهانی برای فارو و بال ، می گوید .این سبز شاد و خوش بینانه است که در کمال تعجب به عنوان یک فویل عالی برای عکس ها و مبلمان قهوه ای عمل می کند. برای کسانی که به دنبال رویکرد سنتی تر با کمی ذوق و شوق هستند، پس این رنگ شم

درخشان‌ ترین راه برای اینکه آشپزخانه‌ تان را بزرگ ‌تر و روشن‌ تر نشان دهید: یک آینه اضافه کنید
درخشان‌ ترین راه برای اینکه آشپزخانه‌ تان را بزرگ ‌تر و روشن‌ تر نشان دهید: یک آینه اضافه کنید

زندگی شلوغه بودجه ها تنگ است. ما همیشه به دنبال جزئیات کوچکی هستیم تا به خانه‌ ای اضافه کنیم که تأثیر نامتناسب زیادی داشته باشد - بنابراین می ‌توانید از خانه خود نهایت لذت را ببرید. یکی از راه‌ هایی که می ‌توانید امروز با یک افزودنی ساده و کمی غیر منتظره به سرعت ظاهر آشپزخانه را بهبود بخشید چیست؟ یک آینه اضافه کنید .

کاغذ دیواری های بوهمبرگ در بازار ایران
کاغذ دیواری های بوهمبرگ در بازار ایران

شرکت معتبر هاوین دکور نماینده برند بوهمبرگ در ایران می باشد که ، البوم های درجه یک و با کیفیت بوهمبرگ را در ایران پخش می‌ کند .

آلبوم کاغذدیواری تسلا شرکت وال استار
آلبوم کاغذدیواری تسلا شرکت وال استار

شرکت سالار دکور ( انبار و دفتر مرکزی : واقع در مشهد ) با برند وال استار فعالیت می کند و همواره آلبوم هایی با کیفیت و درجه یک وارد می نماید . این شرکت معتبر دارای نمایندگی در تمامی شهر ها می باشد .

شرکت پاناکو تولید کننده انواع تایل 60×60
شرکت پاناکو تولید کننده انواع تایل 60×60

شرکت پاناکو یکی از بزرگ ترین ، موفق ترین ، و فعال ترین شرکت هایی است که در زمینه تولید انواع پنل و تایل سقفی فعالیت می کند .

کافه رستوران پرطرفدار ویر
کافه رستوران پرطرفدار ویر

کافه رستوران معروف ویر ( با کادری مجرب و مدیریتی حرفه ای و عالی ) واقع در : هروی ، وفامنش ، پانیذ سنتر ، طبقه اول ، همه روزه از ساعت ۱۱:۰۰ ظهر تا ۲۴:۰۰ شب پذیرای مشتریان عزیز می باشد .

علت باد کردن پارکت لمینت
علت باد کردن پارکت لمینت

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است در خصوص پارکت لمینت ، مطرح شود و ذهن افراد کثیری را به خود مشغول کند ، این امر است که : چه علتی منجر به باد کردن پارکت لمینت می شوند ؟ و برای پیشگیری از این وضع ، چه اقداماتی لازم است انجام شود ؟