نقش تغذیه در دوران شیردهی

  • اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :

  • #
  • #
  • #

🟠نقش تغذیه در دوران شیردهی 

با توجه به اینکه بدن مادر در دوران بارداری بسیاری از ذخایر خود را از دست داده است و اینکه شیر مادر سرشار از مواد مغذی است که بعضی از آنها حتی اگر در مواد غذایی مصرفی مادر وجود نداشته باشد، از بدن او تامین میشود، دقت به تغذیه در دوران شیردهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
مادر در دوران شیردهی باید تغذیه مناسب و مغذی داشته باشد.
غذایی که وارد شیر مادر میشود به طور مستقیم در گوارش کودک تاثیر گذار است. اینکه مادر چه مواد غذایی را در این دوران استفاده کند یا نکند،بسیار حائز اهمیت است. زیرا شیر مادر باید بتواند تمام مواد لازم بدن نوزاد را فراهم کند. مخصوصا در ماه های اول که کودک هنوز قادر به استفاده از مواد غذایی کمکی نمیباشد.
در درجه اول مصرف مایعات و آب به میزان 6_8 لیوان در روز (نیم ساعت قبل از غذا و 2/5 ساعت بعد از غذا)، بسیار توصیه می شود تا بدن مادر با کمبود آب مواجه نشود.
توجه شود که نوشیدن بیشتر از 2_3 فنجان مایعات کافیین دار مانند قهوه  و نوشابه و همچنین چای توصیه نمیشود چرا که کافیین موجب کم خوابی و بی قراری کودک میشود. 
مایعاتی مانند: آب هندوانه،طالبی،دوغ،شربت به لیمو و دمنوش های بالا برنده میزان شیردهی
شیر بادام 2 لیوان در روز 
دم کرده رازیانه و عسل، (2قاشق مربا خوری رازیانه، 2قاشق مربا خوری بذر شوید و 3 لیوان آبجوش به مدت 30 دقیقه دم بکشد)

تعداد کثیری از نوزادان مخصوصا در بدو تولد از درد شکم رنج میبرند که ناشی از کولیک روده میباشد. قطعاً غذاهای نفاخ مصرف شده توسط مادر موجب تشدید این درد میشود زیرا نفخ غذاها و میوه ها بر شیر مادر تاثیر گذار است. 
سبزیجاتی مانند :کلم سیر،پیاز، پیازچه، شلغم،حبوبات و میوه هايي از قبیل زردآلو، هندوانه، گيلاس، هلو که نفاخ هستند باید با احتیاط لازم در مورد این کودکان استفاده شوند.
در صورت مصرف این قبیل موارد، میتوان از عرق نعنای خالص،  شوید،  گشنیز و زیره سیاه برای برطرف کردن نفخ استفاده کرد. 
دسته ای از مواد غذایی موجب آلرژی و حساسیت در برخی از کودکان میشوند.البته اینکه کودکی به ماده غذایی خاصی واکنش منحصر به فرد خودش را نشان دهد،تنها از طریق آزمون و خطا مشخص می شود. یعنی مادر با دقت در مواد غذایی مصرفی و حالات کودک خود به این نتیجه برسد که آیا کودک به غذایی حساسیت دارد یا خیر؟ 
ماهی با وجود خاصیت فراوان مخصوصا در دوران شیردهی از جمله مواردی است که ممکن است باعث بروز حساسیت شود. 
از دیگر مواد آلرژی زا در برخی کودکان میتوان از تخم مرغ، شیر گاو،آجیل (بادام زمینی) و کافیین نام برد.

بسیاری از مادران از کافی نبودن شیرشان برای کودکشان شکایت دارند.
مواد غذایی خاصی میتوانند موجب افزایش شیر مادران شده و به حل معضل آنان کمک کند.
این نظریه با اینکه تایید علمی اثبات شده در تمامی موارد ندارد ولی موثر بودن آن نسل به نسل، زبان به زبان گشته و به نسل امروز رسیده است. 
از جمله :لبنیات، هویج، اسفناج، کاهو،زنجبیل، ماءالشعیر، رازیانه، شاهدانه،کلم،سیب زمینی،که البته در مورد کودکان حساس باید موارد نفاخ حذف شوند. 
🔸اسفناج با داشتن ویتامین های AوK و اسید فولیک منبع خوبی برای تامین ویتامین است و با فیستوژن موجود در خود باعث تقویت روند شیر دهی میشود. 
🔸زیره سبز اشتها آور و چربی سوز، تولید شیر را افزایش می دهد. 
🔸برگ شوید،دارای ویتامین Kو فیبر در افزایش شیر و درمان کم خونی موثر است. 
🔶 بادام دارای امگا3 ویتامین Eموجب تقویت شیر دهی میشود. 
🔸 نخود دارای کلسیم، Bکمپلکس و فیبر
🔸چوبک، مناسب جهت افزایش سیستم عصبی و ایمنی مادر و افزایش شیر دهی 
🔸برگ ریحان دارای آنتی اکسیدان، آرام بخش و موثر در روند شیردهی و همچنین تقویت سیستم ایمنی کودک میباشد. میتوان برگ ریحان را در چای  یا آب داغ ریخته، صبح ها میل کرد.


🔶 پیشنهادهای توصیه شده:

🔸 قزل آلا و ماهیهای چرب مثل سالمون 
دارای امگا 3 و چربی مفید است و برای رشد سیستم عصبی کودک و تکامل مغز او و همچنین درمان افسردگی پس از زایمان بسیار مفید است. 
مصرف دو بار در هفته توصیه میشود. 

🔸لبنیات کم چرب
با داشتن ویتامین BوDو پروتئین و کلسیم از مواد غذایی مهم در دوران شیردهی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرند.لبنیات به تقویت استخوان بندی کودک کمک کرده علاوه بر این که بدن خود مادر نیز به کلسیم بالا در این دوران نیازمند است. 
🔶گوشت قرمز بدون چربی 
مخصوصا گوشت گاو که منبع غنی ویتامین B12 و پروتئین و آهن است، به افزایش انرژی مادر و تامین آهن بدن او کمک شایانی میکند. 
🔸مواد غذایی دارای آنتی اکسی

 

برترین فروشگاههای دکوراسیون داخلی در شهر شما؟ کلیک کنید

  • مرجع :https://www.mapstar.net/
  • برچسب ها : نقش تغذیه در دوران شیردهی

تعداد نظرات ثبت شده :2 نظر

فرم ارسال نظر
  • دیدگاه شما

  •  

آخرین اخبار (10 فروردین 1403)
با شرکت پلاستر تولید کننده کاغذ دیواری آشنا شویم
با شرکت پلاستر تولید کننده کاغذ دیواری آشنا شویم

شرکت معتبر و معروف پلاستر ، اولین و قدیمی ترین شرکت در ایران می باشد که در زمینه تولید کاغذ دیواری ، فعالیت می کند . در ابتدا این شرکت معتبر ، به علت عدم وجود دستگاه ، کاغذ های بدون PVC تولید می کرد . اما اینک با ورود دستگاه های جدید و مدرن ، کاغذ دیواری های قابل شستشو نیز تولید می کند .

آلبوم کاغذ دیواری رزا ، آلبوم شرکت کرون
آلبوم کاغذ دیواری رزا ، آلبوم شرکت کرون

شرکت موفق کرون ، یکی از جوان ترین و معتبر ترین شرکت های واردکننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد که در ابتدا ، فعالیت خود را با آلبوم کاغذ دیواری پر طرفدار کرون آغاز کرد ، و سپس بعد از مدتی این آلبوم را در مراحل حذفی قرار داد .

لونا ، کاغذ دیواری شرکت دیباذر
لونا ، کاغذ دیواری شرکت دیباذر

شرکت معتبر دیباذر ، که اینک نام خود را به آرت دکو گروپ ، تغییر داده است ، یکی از موفق ترین و قدیمی ترین شرکت هایی می باشد که در ابتدا ، فعالیت خود را با واردات آلبوم های کاغذ دیواری و پارکت لمینت ، آغاز نمود .

چند رنگ راهرو که این فضا را زنده می کند
چند رنگ راهرو که این فضا را زنده می کند

رنگ سبز شاداب و مفرح مانند Yeabridge Green از Farrow & Ball - سایه ای نیرو بخش برای سرسرا ها و راهرو ها است. "هیچ چیز سخاوتمندانه تر از یک عروسک سبز سرسبز برای خوش آمد گویی به شما و مهمانان تان در سالن شما نیست، و Yeabridge Green این را با کلک ارائه می دهد! پاتریک اودانل، سفیر برند جهانی برای فارو و بال ، می گوید .این سبز شاد و خوش بینانه است که در کمال تعجب به عنوان یک فویل عالی برای عکس ها و مبلمان قهوه ای عمل می کند. برای کسانی که به دنبال رویکرد سنتی تر با کمی ذوق و شوق هستند، پس این رنگ شم

درخشان‌ ترین راه برای اینکه آشپزخانه‌ تان را بزرگ ‌تر و روشن‌ تر نشان دهید: یک آینه اضافه کنید
درخشان‌ ترین راه برای اینکه آشپزخانه‌ تان را بزرگ ‌تر و روشن‌ تر نشان دهید: یک آینه اضافه کنید

زندگی شلوغه بودجه ها تنگ است. ما همیشه به دنبال جزئیات کوچکی هستیم تا به خانه‌ ای اضافه کنیم که تأثیر نامتناسب زیادی داشته باشد - بنابراین می ‌توانید از خانه خود نهایت لذت را ببرید. یکی از راه‌ هایی که می ‌توانید امروز با یک افزودنی ساده و کمی غیر منتظره به سرعت ظاهر آشپزخانه را بهبود بخشید چیست؟ یک آینه اضافه کنید .

کاغذ دیواری های بوهمبرگ در بازار ایران
کاغذ دیواری های بوهمبرگ در بازار ایران

شرکت معتبر هاوین دکور نماینده برند بوهمبرگ در ایران می باشد که ، البوم های درجه یک و با کیفیت بوهمبرگ را در ایران پخش می‌ کند .

آلبوم کاغذدیواری تسلا شرکت وال استار
آلبوم کاغذدیواری تسلا شرکت وال استار

شرکت سالار دکور ( انبار و دفتر مرکزی : واقع در مشهد ) با برند وال استار فعالیت می کند و همواره آلبوم هایی با کیفیت و درجه یک وارد می نماید . این شرکت معتبر دارای نمایندگی در تمامی شهر ها می باشد .

شرکت پاناکو تولید کننده انواع تایل 60×60
شرکت پاناکو تولید کننده انواع تایل 60×60

شرکت پاناکو یکی از بزرگ ترین ، موفق ترین ، و فعال ترین شرکت هایی است که در زمینه تولید انواع پنل و تایل سقفی فعالیت می کند .

کافه رستوران پرطرفدار ویر
کافه رستوران پرطرفدار ویر

کافه رستوران معروف ویر ( با کادری مجرب و مدیریتی حرفه ای و عالی ) واقع در : هروی ، وفامنش ، پانیذ سنتر ، طبقه اول ، همه روزه از ساعت ۱۱:۰۰ ظهر تا ۲۴:۰۰ شب پذیرای مشتریان عزیز می باشد .

علت باد کردن پارکت لمینت
علت باد کردن پارکت لمینت

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است در خصوص پارکت لمینت ، مطرح شود و ذهن افراد کثیری را به خود مشغول کند ، این امر است که : چه علتی منجر به باد کردن پارکت لمینت می شوند ؟ و برای پیشگیری از این وضع ، چه اقداماتی لازم است انجام شود ؟