حکایت سعدی در مذمت بسیار خوردن

  • اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :

  • #
  • #
  • #

حکایت سعدی در مذمت بسیار خوردن

یکی از مواردی که هم در اسلام و هم در فرهنگ ایرانی بسیار مورد نکوهش قرار گرفته است پر خوریست.شاید اگر اغراق نباشد بتوان گفت که پرخوری مادر تمامی امراض است.
همه ی ما در دوران همه گیری ویروس کرونا سعی می کنیم که سیستم ایمنی بدن خورد را با خوراکی ها تقویت کنیم؛ از طرفی دیگر همین موضوع باعث شده تا بیشتر در خانه بمانیم و حتی گاها ورزش را نیز کنار بگذاریم.
همه این موضوعات باعث شده اند تا بیماری اضافه وزن گریبان گیر بسیاری از ما شود.
در این مقاله سعی داریم تا به اشعار ادیبان نامی ایران زمین در خصوص پرخوری بپردازیم.
سعدی شیرین سخن در این باب چه زیبا گفته است:
چه آوردم از بصره دانی عجب
حدیثی که شیرین ترست از رطب
*
تنی چند در خرقه راستان
گذشتیم بر طرف خرماستان
*
یکی زآن میان معده انبار بود
ز پرخواری خویش پر خوار بود
*
میان بست نادان و شد بر درخت
وزان جا بگردن در افتاد سخت
*
رئیس ده آمد که این را که کشت؟
بگفتم مزن بانگ بر ما دُرشت
*
شکم دامن اندر کشیدش ز شاخ
بود تنگدل مرد روده فرا
*
نه هر بار خرما توان خورد و برد
تن انبار بدعاقبت خورد و مرد
*
شکم بندِ دست است و زنجیرِ پای
شکم بنده نادر پرستد خدای
*
سراسر شکم شد ملخ، لاجرم
به پایش کشد مور کوچک شکم
*
برو اندرونی به دست آر، پاک
شکم پر نخواهد شد الا به خاک
سعدی، بوستان، باب ششم در قناعت

تفسیر شعر
حضرت سعدی در این شعر حکایتی را روایت می کنند از سفری که به بصره داشتند و آن را شیرین تر از رطب می دانند.
ایشان با چند تن از انسانهای شرافتمند از نخلستانی عبور می کردند.یک نفر از آن میان فردی پرخور بود.وقتی که رطب را بر درخت می بیند سریع بوسیله کمربند مخصوص خرما چینی برای چیدن خرما به بالای درخت می رود اما از آن جا با گردن به شدت به زمین می افتد و میمیرد. کدخدای ده آمد و بانگ برداشت که این مرد را چه کسی کشت؟ و حضرت سعدی فرمودند که: "بر سر ما فریاد مزن.اسارت شکم باعث پایین افتادن از درخت و مرگ او شد؛ انسانی که شکم پرست باشد نمی تواند از چیزی بگذرد.همیشه پیش نمی آید که آدمی خرما بخورد و ببرد، این بار مرد شکم پرست خورد و مرد.شکم پرستی دست و پای انسان را می بندد و او را اسیر می گرداند و انسان شکم پرست کم پیش می آید که خدا پرست هم باشد."
در بیت بعدی جناب سعدی مثالی را بیان می کنند که اگر ملخ در خوردن زیاده روی کند دیگر یارای پریدن ندارد و مورچه ای که غذای اندکی می خورد و ضعیف است او را به اسارت می گیرد یعنی در واقع یک موجود ضعیف او را از پای در می آورد.
و در آخر می فرمایند: سعی کنید باطن و درونیات پاک بدست آورید که جسم جز با خاک پر نمی شود.

در جایی دیگر در گلستان می فرمایند:
حکیمان دیر دیر خورند و عابدان نیم سیر و زاهدان سدّ رمق و جوانان تا طبق برگیرند و پیران تا عرق بکنند، اما قلندران چندان که در معده جای نفس نماند و بر سفره، روزی کس.
تفسیر نثر:
حکیمان دیر به دیر می خورند و عابدان تا جایی که سیر نشوند، زاهدان تا جایی خورند که تنها رمقی داشته باشند و جوانان غذایشان را تا انتها می خورند و پیران تا جایی که خسته شوند.اما افراد بی قید و بند آنقدر می خورند که در معده جایی دیگر نباشد و برای کسی نیز در سفره غذایی نماند. 

و در جایی می فرمایند:
اسیر بند شکم را دو شب نگیرد خواب
شبی ز معده ی سنگی شبی ز دلتنگی

و کلام آخر اینکه یکی از نکات اساسی برای سلامت انسان رعایت اعتدال در امور بخصوص تغذیه می باشد.پس سعی کنید همیشه غذای با کیفیت و سالم میل کنید.
سلامت و پایدار باشید.
 
نمایش برترین رستورانها در هر شهر...کلیک کنید

  • مرجع :https://www.mapstar.net/
  • برچسب ها : حکایت سعدی در مذمت بسیار خوردن

تعداد نظرات ثبت شده :2 نظر

فرم ارسال نظر
  • دیدگاه شما

  • #

    صدرا

    سعدی حرف نداره

    1399/04/27

  • #

    مهتاب کرامتی

    واقعا خدا رحمتشون کنه که\sبرای هر چیزی توی جهان متنی به جا گذاشته

    1399/04/27

  • #

    محمد ناصر

    روهش شاد که انقدر چیز های زیبا به ما اموخت

    1399/04/27

آخرین اخبار (6 اردیبهشت 1403)
آلبوم کاغذ دیواری R2 شرکت وال دکو
آلبوم کاغذ دیواری R2 شرکت وال دکو

شرکت بسیار جوان و فعال وال دکو ( دفتر و انبار مرکزی : شرق تهران ، خیابان اتحاد ) ، فعالیت خود را از حدود پانزده سال اخیر ، آغاز کرده و طی این سال ها آلبوم هایی درجه یک و خاص وارد و در بازار پخش نموده است .

کافه رستوران پرطرفدار بین المللی والو لانژ
کافه رستوران پرطرفدار بین المللی والو لانژ

کافه رستوران محبوب و زیبای والو لانژ ( با کادری مجرب و مدیریتی حرفه ای و عالی ) واقع در : شهرک غرب ، بلوار دادمان ، بلوار درختی ، مجتمع مادر ، طبقه ۶ ، از جمله پر طرفدار ترین کافه رستوران های پایتخت می باشد که ، همه روزه از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر تا ۲۴:۰۰ شب پذیرای عموم مشتریان می باشد .

آلبوم کربن ( جلد دوم ) شرکت اکستریم والز
آلبوم کربن ( جلد دوم ) شرکت اکستریم والز

شرکت معتبر و معروف اکستریم والز ، یکی از موفق ترین و بروز ترین شرکت های فعال تامین کننده محصولات دکوراسیون ، در ایران می باشد که همواره تمام فنون مدیریت و واردات را ، به طور تمام و کمال رعایت می کند .

آلبوم کاغذ دیواری پنتون شرکت بنتلی
آلبوم کاغذ دیواری پنتون شرکت بنتلی

شرکت موفق و معتبر بنتلی ، از جمله معروف ترین شرکت های وارد کننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد که ، همواره محصولاتی درجه یک و بی نظیر ، وارد و در بازار عرضه می کند .

چند ایده دکور راهرو که دیوارهای خالی شما را پر از شخصیت می کند
چند ایده دکور راهرو که دیوارهای خالی شما را پر از شخصیت می کند

هنگام تزئین خانه، احتمالاً بیشتر وقت خود را در آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق خواب و سایر قسمت های اصلی می گذرانید. اما جزئیات کوچک نیز نقش مهمی در ایجاد احساس کامل در خانه شما دارند، که به ویژه در مورد راهروهای شما صادق است - چه راهروهای ورودی و چه راهروهای راهرو. در حالی که راهروها اغلب در مورد دکوراسیون به کار می آیند، اما این فضاهای ورودی و میانی اتاق های شما و در نتیجه کل خانه شما را به هم گره می زند. چیزی به سادگی یک چاپ کوچک یا یک نیمکت ذخیره سازی می تواند به این منطقه نادیده گرفته شده شخصیت

آیا خوردن هویج یا نوشیدن آب هویج فواید بیشتری برای سلامتی دارد؟
آیا خوردن هویج یا نوشیدن آب هویج فواید بیشتری برای سلامتی دارد؟

هویج به طور طبیعی شیرین و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. بنابراین، دریافت دوز غلیظ هویج با آب‌گیری آنها فقط برای شما مفید است، درست است؟

چند صندلی راحت که برای فضاهای کوچک دوست داریم
چند صندلی راحت که برای فضاهای کوچک دوست داریم

وقتی صحبت از زندگی در فضای کوچک به میان می آید ، همه چیز به این است که از متراژ مربعی که در اختیار دارید حداکثر استفاده را ببرید. برای انجام صحیح این کار، مهم است که با قطعاتی که وارد فضای خود می کنید هوشمند باشید. احتمالاً ضروری ترین مبلمانی که به خانه خود می آورید، بزرگ یا کوچک، صندلی شما است. از مبل‌ ها گرفته تا صندلی‌ های غذاخوری ، نشیمنگاه مناسب مهم‌ تر از آن چیزی است که فکر می ‌کنید.

پنل های کامپوزیت MP شرکت دکووال
پنل های کامپوزیت MP شرکت دکووال

شرکت معتبر و موفق دکووال ، بزرگ ترین و اولین تولید کننده پنل های دیوارپوش کامپوزیت و همچنین پنل های سه بعدی تمام چرم ، در ایران می باشد .

 آلبوم کاغذ دیواری پر طرفدار SEE محصول شرکت مدا
آلبوم کاغذ دیواری پر طرفدار SEE محصول شرکت مدا

شرکت معتبر و قدیمی مدا ، یکی از برترین و موفق ترین شرکت های وارد کننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد ، که همواره محصولاتی بی نظیر و با کیفیت را وارد و در بازار عرضه می کند .

پارکت لمینت باربادوس شرکت وپال
پارکت لمینت باربادوس شرکت وپال

شرکت معتبر وپال فلور ، شرکتی موفق و معروف است که چیزی حدود ده سال می باشد که در زمینه تولید پارکت لمینت ، فعالیت می کند ( دفتر و انبار مرکزی : تبریز . لازم‌ به ذکر است که شرکت وپال فلو ، در تهران نیز دارای دفتر فعالی می باشد ) .