عوامل موثر در افزایش اشتها

  • اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :

  • #
  • #
  • #

برترین کافه ها در شهرتان...کلیک کنید

عوامل موثر در افزایش اشتها 

اشتها عامل بسیار مهمی است زیرا واکنش و عملکرد بدن برای دریافت کالری و مواد مغذی است که نتیجه آن تحریک شخص به خوردن غذا است. 
کاهش اشتها و در پی آن کاهش وزن میتواند به دلایل متفاوتی روی دهد مانند بیماریها، مسائل عاطفی و افسردگی، عوارض درمان یک سری بیماریها،اختلال در بلع،استفراغ و تهوع، تغییر حس چشایی،احساس سیری، درد و... که در اکثر موارد کاهش اشتها یک مشکل ثانویه محسوب میشود.  
کاهش اشتها در طولانی مدت میتواند عوارضی از قبیل کاهش وزن و سوء تغذیه در پی داشته باشد. 
کاهش وزن مخصوصا در افرادی که لاغر هستند و تلاش در حفظ و افزایش وزن و عضله سازی دارند میتواند آزار دهنده باشد. 
داشتن برنامه زمانی مناسب صرف غذا از مهمترین راهکارهای افزایش اشتهاست.

از مواردی که در افزایش اشتها میتوانند موثر باشند به چند نمونه اشاره میشود :

🔸 وعده های غذا
اولین روش افزایش تعداد وعده های غذایی است. میتوان وعده های صرف غذا را از سه وعده به پنج تا شش وعده با حجم کمتر تغییر داد و به مرور به حجم یا کالری آنها افزود. 

🔸 مواد مغذی 
معمولا افرادی که دارای اشتهای پایین هستند، تمایل زیادی به مصرف تنقلات و و خوراکیهای غیر مفید مانند چیپس،  شکلات، بستنی و... دارند که اینگونه خوراکیها با اینکه اشتها آور و دارای کالری بالا هستند، از نظر تامین مواد مغذی لازم بدن ارزش پایینی دارند. بهتر است اینگونه تنقلات با مواد غذایی که دارای تنوع بیشتری از نظر مواد غذایی و پروتئین و چربی های مفید هستند جایگزین شوند.  

🔸 افزودن کالری 
اضافه کردن کالری غذاها با مواد مفید راهکار دیگری است که برای افزایش اشتها پیشنهاد می شود. مثلا پخت تخم مرغ با کره، اضافه کردن روغن زیتون یا نارگیل به غذا ها،افزودن کره بادام زمینی و شیر به صبحانه و میان وعده ها.

🔸در جمع غذا خوردن 
صرف غذا در تنهایی میتواند یکی از عوامل کاهش اشتها باشد. غذا خوردن در جمع به افزایش اشتها کمک میکند. صرف غذا در کنار خانواده و دوستان و در صورت عدم حضور آنها، خوردن غذا در زمان تماشای تلویزیون میتواند از بی اشتهایی جلوگیری کند. 
خوردن غذا با اطرافیان 18 درصد و در هنگام تماشای تلویزیون 14 درصد اشتها را افزایش می دهد. 

🔸 ایجاد خطای دید برای مغز
حجم زیاد غذا در بشقاب برای افراد دارای اشتهای کم، یک عامل گریز از غذاست. میتوان با استفاده از بشقاب بزرگ این خطا را برای مغز به وجود آورد که حجم غذا کم است و به اینصورت از حالت انفعالی کاست.

🔸 زمانبندی صرف غذا 
داشتن زمان منظم در برنامه غذایی، در تحریک اشتها کمک میکند.  در افراد کم اشتها ممکن است گرسنگی دیر هنگام اتفاق بيفتد. داشتن یک برنامه غذایی در ساعات مشخص فرد را ملزم به صرف غذا می کند. 

🔸 اهمیت به صرف صبحانه 
امتناع از خوردن صبحانه باعث میل کمتر غذا در طول روز میشود. علاوه بر این خوردن صبحانه باعث سوخت کالری روزانه بیشتر شده و این عامل در افزایش حس گرسنگی و ایجاد اشتها اثر مستقیم دارد. 

🔸غذاهای حاوی فیبر پایین تر
برعکس کسانی که قصد لاغر شدن دارند، افرادی که نیاز به کالری بالا دارند، باید از مواد غذایی حاوی فیبر بالا، کمتر استفاده کنند چرا که اینگونه خوراکیها احساس سیری را افزایش می دهند و زمان گرسنگی را به تاخیر می اندازند. 

🔸 نوشیدنیهای کالری بالا 
یک روش افزایش کالری در مورد افرادی که از خوردن غذا امتناع می ورزند جایگزین کردن نوشیدنیهای مغذی و کالری بالا به جای غذاهای جویدنی است. نوشیدنیهایی مانند اسموتی، شیکها،اب ميوه ها میتوانند در این جایگاه قرار گیرند.

🔸 میان وعده های مغذی 
برای افراد کم اشتها، میان وعده های حجم کوچک و مغذی و دارای کالری کافی از خوردن وعده های غذایی راحت تر و قابل قبولتر است. البته باید توجه داشت که میان وعده ها هیچگاه نميتوانند جایگزین مناسبی برای وعده های اصلی غذا باشند. 

🔸غذاهای باب میل
خوردن غذای مورد علاقه حتما دلچسب تر از غذاهای معمولی دیگر است. 
افزایش اشتها از طریق پیشنهاد های غذایی مورد علاقه امکان پذیر است. 

🔶 پرهیز از غذاهای نفاخ 
غذاهایی که موجب نفخ معده و کاهش سرعت هضم در معده میشوند، میتوانند باعث سنگینی معده و کاهش اشتها شوند.

🔸 ورزش سبک
فعالیتهای ورزشی با سوزاندن کالری، اشتها را برای جذب و ذخیره کالری تحریک میکنند.
فعالیتهای فیزیکی بعد از چند روز باعث افزایش اشتها میشوند و احساس گرسنگی را تحریک میکنند،همچنین با افزایش متابولیسم و حجم ماهیچه ها و تغییرات هورمونی نیاز به کالری را افزایش می دهند،البته باید توجه داشت که فعالیت ورزشی نباید سنگین باشد. 

🔸نوشیدن آب و مایعات قبل و حین صرف غذا ممنوع
مصرف آب و مایعات قبل و در هنگام صرف غذا جذب کالری را کاهش می دهد و موجب کاهش وزن میگردد.
اگر 30 دقیقه قبل از غذا نوشیدن آب و مایعات محدود شود، حدود 8/7 درصد جذب کالری افزایش می یابد. 

🔸غذای داغ و گرم استفاده نشود
اگر غذا در دمای معمولی و یا سرد صرف شود،طعم و بوی آن کاهش می یابد و در مورد افرادی که به سبب بو یا طعم غذا میل به خوردن ندارند، کمک کننده است.
 
🔸توجه به کمبود ویتامین ها
کمبود بعضی مواد معدنی و ویتامین ها در کاهش اشتها موثرند. موادی مانند :
روی،که کمبود آن باعث اختلالات احساس طعم غذا و کاهش اشتها می شود. 
تیامین، کمبود آن باعث افزایش مصرف انرژی و کاهش وزن و اشتها میشود. 

🔸 تغییر بافت غذا
در صورت داشتن مشکل در جویدن و بلع غذا بهتر است تغییراتی در بافت مواد غذایی ایجاد شود. مثلا گوشت تکه تکه یا چرخ کرده شود یا قطعه قطعه کردن و پوره کردن سبزیجات 

🔸سرو زیبا(میز زیبا) 
چیدمان زیبای میز غذا، سرو زیبا و دورچینهای مناسب، فضای راحت و موسیقی زیبا در افزایش میل به غذا موثر خواهند بود. 

و در پایان در صورت انجام تمامی راهکارها و عدم حصول نتیجه توصیه می شود با پزشک مشورت شود، چراکه کاهش اشتها میتواند علامت بیماریهای مهمتری باشد.

  • مرجع :https://www.mapstar.net/
  • برچسب ها : عوامل موثر در افزایش اشتها

تعداد نظرات ثبت شده :2 نظر

فرم ارسال نظر
  • دیدگاه شما

  •  

آخرین اخبار (9 فروردین 1403)
با شرکت پلاستر تولید کننده کاغذ دیواری آشنا شویم
با شرکت پلاستر تولید کننده کاغذ دیواری آشنا شویم

شرکت معتبر و معروف پلاستر ، اولین و قدیمی ترین شرکت در ایران می باشد که در زمینه تولید کاغذ دیواری ، فعالیت می کند . در ابتدا این شرکت معتبر ، به علت عدم وجود دستگاه ، کاغذ های بدون PVC تولید می کرد . اما اینک با ورود دستگاه های جدید و مدرن ، کاغذ دیواری های قابل شستشو نیز تولید می کند .

آلبوم کاغذ دیواری رزا ، آلبوم شرکت کرون
آلبوم کاغذ دیواری رزا ، آلبوم شرکت کرون

شرکت موفق کرون ، یکی از جوان ترین و معتبر ترین شرکت های واردکننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد که در ابتدا ، فعالیت خود را با آلبوم کاغذ دیواری پر طرفدار کرون آغاز کرد ، و سپس بعد از مدتی این آلبوم را در مراحل حذفی قرار داد .

لونا ، کاغذ دیواری شرکت دیباذر
لونا ، کاغذ دیواری شرکت دیباذر

شرکت معتبر دیباذر ، که اینک نام خود را به آرت دکو گروپ ، تغییر داده است ، یکی از موفق ترین و قدیمی ترین شرکت هایی می باشد که در ابتدا ، فعالیت خود را با واردات آلبوم های کاغذ دیواری و پارکت لمینت ، آغاز نمود .

چند رنگ راهرو که این فضا را زنده می کند
چند رنگ راهرو که این فضا را زنده می کند

رنگ سبز شاداب و مفرح مانند Yeabridge Green از Farrow & Ball - سایه ای نیرو بخش برای سرسرا ها و راهرو ها است. "هیچ چیز سخاوتمندانه تر از یک عروسک سبز سرسبز برای خوش آمد گویی به شما و مهمانان تان در سالن شما نیست، و Yeabridge Green این را با کلک ارائه می دهد! پاتریک اودانل، سفیر برند جهانی برای فارو و بال ، می گوید .این سبز شاد و خوش بینانه است که در کمال تعجب به عنوان یک فویل عالی برای عکس ها و مبلمان قهوه ای عمل می کند. برای کسانی که به دنبال رویکرد سنتی تر با کمی ذوق و شوق هستند، پس این رنگ شم

درخشان‌ ترین راه برای اینکه آشپزخانه‌ تان را بزرگ ‌تر و روشن‌ تر نشان دهید: یک آینه اضافه کنید
درخشان‌ ترین راه برای اینکه آشپزخانه‌ تان را بزرگ ‌تر و روشن‌ تر نشان دهید: یک آینه اضافه کنید

زندگی شلوغه بودجه ها تنگ است. ما همیشه به دنبال جزئیات کوچکی هستیم تا به خانه‌ ای اضافه کنیم که تأثیر نامتناسب زیادی داشته باشد - بنابراین می ‌توانید از خانه خود نهایت لذت را ببرید. یکی از راه‌ هایی که می ‌توانید امروز با یک افزودنی ساده و کمی غیر منتظره به سرعت ظاهر آشپزخانه را بهبود بخشید چیست؟ یک آینه اضافه کنید .

کاغذ دیواری های بوهمبرگ در بازار ایران
کاغذ دیواری های بوهمبرگ در بازار ایران

شرکت معتبر هاوین دکور نماینده برند بوهمبرگ در ایران می باشد که ، البوم های درجه یک و با کیفیت بوهمبرگ را در ایران پخش می‌ کند .

آلبوم کاغذدیواری تسلا شرکت وال استار
آلبوم کاغذدیواری تسلا شرکت وال استار

شرکت سالار دکور ( انبار و دفتر مرکزی : واقع در مشهد ) با برند وال استار فعالیت می کند و همواره آلبوم هایی با کیفیت و درجه یک وارد می نماید . این شرکت معتبر دارای نمایندگی در تمامی شهر ها می باشد .

شرکت پاناکو تولید کننده انواع تایل 60×60
شرکت پاناکو تولید کننده انواع تایل 60×60

شرکت پاناکو یکی از بزرگ ترین ، موفق ترین ، و فعال ترین شرکت هایی است که در زمینه تولید انواع پنل و تایل سقفی فعالیت می کند .

کافه رستوران پرطرفدار ویر
کافه رستوران پرطرفدار ویر

کافه رستوران معروف ویر ( با کادری مجرب و مدیریتی حرفه ای و عالی ) واقع در : هروی ، وفامنش ، پانیذ سنتر ، طبقه اول ، همه روزه از ساعت ۱۱:۰۰ ظهر تا ۲۴:۰۰ شب پذیرای مشتریان عزیز می باشد .

علت باد کردن پارکت لمینت
علت باد کردن پارکت لمینت

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است در خصوص پارکت لمینت ، مطرح شود و ذهن افراد کثیری را به خود مشغول کند ، این امر است که : چه علتی منجر به باد کردن پارکت لمینت می شوند ؟ و برای پیشگیری از این وضع ، چه اقداماتی لازم است انجام شود ؟