گادوتریک اسید داروی حاجب
گادوتریک اسید داروی حاجب
گادوتریک اسید داروی حاجب


(مقاله ترجمه شده  از سایت معتبر خارجی )

گادوتریک اسید یک ماده حاجب تشخیصی است که با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی برای تقویت کنتراست برای ضایعات داخل جمجمه و ستون فقرات با سد خونی مغزی یا عروق غیرطبیعی و برای تصویربرداری از کل بدن استفاده می‌شود.

نام های تجاری

 دوتارم

 نام ژنریک گادوتریک اسید DrugBank شماره دسترسی DB09132 پس زمینه

 گادوتریک اسید یک ماده حاجب MRI مبتنی بر گادولینیوم با ساختار ماکروسیکل است.  این ترکیب از اسید آلی DOTA (1،4،7،10-tetraazacyclododecane-1،4،7،10-tetraacetic acid) که برای خواص کیلیت آن استفاده می شود و گادولینیم (Gd3+) است.  به عنوان یک مولکول پارامغناطیس، گادوترات زمانی که در میدان مغناطیسی قرار می گیرد یک گشتاور مغناطیسی ایجاد می کند.  این گشتاور مغناطیسی سرعت آرامش پروتون های آب را در مجاورت آن افزایش می دهد و منجر به افزایش شدت سیگنال (روشنایی) بافت ها می شود.  به طور خاص، زمان آرامش T1 (و تا حدی زمان آرامش T2 و T2*) را در NMR کاهش می دهد، که منبع کاربرد بالینی آن است.  افزایش روشنایی سیگنال اجازه می دهد تا در تصویربرداری از رگ های خونی و بافت ملتهب یا بیمار که در آن رگ های خونی "نشتی" می شوند، استفاده شود.

گادوتریک اسید، به عنوان محصول مورد تایید FDA Dotarem، برای استفاده داخل وریدی همراه با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) در مغز (داخل جمجمه)، ستون فقرات و بافت‌های مرتبط در بیماران بزرگسال و کودکان (2 سال و بالاتر) برای تشخیص و تجسم نواحی نشان داده شده است.  با اختلال در سد خونی مغزی (BBB) و/یا عروق غیر طبیعی.

گادوتریک اسید برای استفاده داخل وریدی همراه با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) در مغز (داخل جمجمه)، ستون فقرات و بافت‌های مرتبط در بیماران بزرگسال و کودکان (2 سال به بالا) برای تشخیص و تجسم مناطق دارای اختلال در سد خونی مغز توصیه می‌شود.  BBB) و/یا عروق غیر طبیعی.

گادوترات بر زمان آرامش پروتون و در نتیجه سیگنال MR تأثیر می گذارد و کنتراست به دست آمده با آرامش مولکول گادوترات مشخص می شود.  مقادیر آرامش برای گادوترات در سراسر طیف قدرت میدان مغناطیسی مورد استفاده در MRI بالینی مشابه است (0.2 - 1.5 T).  گادوترات از سد خونی مغزی دست نخورده عبور نمی کند و بنابراین، مغز طبیعی یا ضایعاتی را که دارای سد خونی مغزی طبیعی هستند، تقویت نمی کند.  کیست، اسکار بالغ بعد از عمل.  با این حال، اختلال در سد خونی مغزی یا عروق غیرطبیعی امکان توزیع گادوترات را در ضایعاتی مانند نئوپلاسم ها، آبسه ها و انفارکتوس ها فراهم می کند.

گادوترات یک مولکول پارامغناطیس است که وقتی در میدان مغناطیسی قرار می گیرد یک گشتاور مغناطیسی ایجاد می کند.  گشتاور مغناطیسی سرعت شل شدن پروتون های آب در مجاورت آن را افزایش می دهد و منجر به افزایش شدت سیگنال (روشنایی) بافت ها می شود.  هنگامی که گادوترات در یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد، زمان آرامش T1 و T2 را در بافت های هدف کوتاه می کند.

حجم توزیع در حالت ثابت گادولینیوم کل در افراد عادی 179 و 211 میلی لیتر بر کیلوگرم در افراد ماده و نر است که تقریباً معادل آب خارج سلولی است.
بیشترین عوارض جانبی در مطالعات بالینی عبارت بودند از تهوع، سردرد، درد محل تزریق، سردی محل تزریق و احساس سوزش.  فیبروز سیستمیک نفروژنیک در بیماران مبتلا به اختلال در حذف GBCA رخ داده است.


در افراد سالم، میزان کلیرانس کلیوی و کل گادولینیوم تام قابل مقایسه است (به ترتیب 1.27 و 1.74 میلی‌لیتر بر دقیقه/کیلوگرم در زنان؛ و 1.40 و 1.64 میلی‌لیتر بر دقیقه/کیلوگرم در مردان).