مهارت ارتباط با مشتری
مهارت ارتباط با مشتری
 
مهارت ارتباط با مشتری
 



یکی از حائز اهمیت ترین مسائلی که باید همواره به آن توجه داشت ، چگونگی ارتباط برقرار کردن و یا به عبارت دیگر ، مهارت ارتباط با مشتری می باشد . در واقع ، یکی از مهم ترین عواملی که باعث حفظ و همچنین افزایش وفاداری مشتری می شود ، چگونگی برخورد با او است ‌. 
 
بی شک این موضوع برای تمامی افراد اتفاق افتاده که ، در برخی موارد تنها به علت برخورد مناسب فروشنده ، در خرید های بعدی خود نیز به آن مغازه مراجعه می کنند . بنابراین می توان برخورد فروشنده را ، عامل بسیار مهمی در حفظ و افزایش وفاداری مشتری دانست .
 
در واقع چگونگی ارتباط با مشتری ، مهارتی است که فرد می تواند با آموزش و تمرین ، آن را فرا گیرد . 
 
فروشندگان عزیز باید همواره این نکته را به خاطر داشته باشند که ، تنها کیفیت محصول و یا خدماتی که ارائه می دهند ، کافی نیست بلکه باید علاوه بر کیفیت و خدماتی که ارائه می دهند ، رفتار مناسبی نیز با مشتریان خود داشته باشند ، چرا که رفتار فروشنده در ذهن مشتری ، باقی خواهد ماند . بنابراین فروشندگان محترم می توانند با یادگیری تکنیک های مربوطه ، فروش خود را به طرز‌ چشمگیری افزایش دهند .
 
یکی از مهم ترین مواردی که فروشندگان باید به خاطر بسپارند ، این امر است که : اکثر‌ مشتریانی که وارد مغازه می شوند ، با فروشنده صحبت نمی کنند ، به همین خاطر فروشنده باید مشتریانی را که صحبت می‌ کنند را ، تشویق نماید . در واقع مشتریانی که جزئیات باگی را که با آن مواجه شده اند ، با فروشنده در میان می گذارند ، قهرمانان گمنام کنترل کیفیت محصولات فروشنده ، می باشند . که فروشندگان عزیز می توانند با در نظر گرفتن جزئیاتی که مشتریان بیان می کنند ، سطح کیفیت و فروش خود را به طرز چشمگیری ، افزایش دهند .
 
نکته حائز اهمیت دیگری که باید به آن توجه داشت ، این امر است که : فروشندگان عزیز باید با لحن مثبت با مشتریان خود صحبت کنند . به عبارت دیگر ، با لحن مثبت صحبت کردن با مشتری ، باعث پیشبرد مکالمه می شود و یکی از مهم ترین رمز و راز های برخورد با مشتری می باشد که ، از مشکلات ناشی از سوء تفاهم در ارتباط ، بسیار جلوگیری می نماید . 
 
کلماتی همچون : (( شما باید ، ما مجبور نیستیم ، نخواهد شد ، نمی شود ، و ... )) ، و از این قبیل کلمات ، همگی در اغلب اوقات دارای بار منفی می باشند .‌ به همین سبب ، فروشندگان عزیز باید برای بهبود تکنیک های صحبت با مشتری ، بر روی چگونگی حل مشکل تمرکز نمایند و به طور جدی از کلماتی که برانگیزانندگی منفی دارند ، اجتناب کنند .
 
بهتر است فروشندگان عزیز در هنگام احوال پرسی ، از اسم مشتریان خود استفاده کنند . به عبارت دیگر ، اگر فروشندگان در احوالپرسی از اسم مشتریان خود استفاده نکنند ، فرصت بهره مندی از تکنیک های روانشناسی رفتاری مشتری به نفع خود را ، از دست خواهند داد .
 
فروشندگان محترم ، لازم است نکات مهمی را نیز در خصوص ارتباط با مشتری رعایت کنند . از جمله این نکات عبارت است از : 
۱ / دادن تخفیف های بسیار زیاد و هنگفت ، به طوری که مشتری حس کند فروشنده یک کلاهبردار است .
۲ / تحت هیچ شرایطی در حضور مشتری ، سیگار نکشند حتی اگر‌ مشتری اجازه داده باشد .
۳ / پوشش یک فروشنده ، نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه نمایند . در واقع ظاهر و پوشش فروشنده می تواند تاثیر بسیار زیادی در یک مذاکره داشته باشد .
۴ / فروشندگان با هر فرد باید منحصر به فرد برخورد نمایند . به این معنا که ، بی شک نمی توان با یک‌ شیوه و رفتار با مشتریان ارتباط برقرار نمود و محصولات خود را فروخت .
و ... .