مروری بر تاریخچه کنسول های بازی
مروری بر تاریخچه کنسول های بازی

جهت نمایش برترین فروشگاههای موبایل در سراسر کشور کلیک کنید

مروری بر تاریخچه کنسول های بازی


اگر از طرفداران پر و پا قرص کنسول های بازی هستید ، شاید برای شما جالب باشد که چگونه اولین کنسول های بازی به وجود آمدند ، کنسول هایی که امروزه طرفداران بسیار زیادی از تمامی سنین خصوصا جوان تر ها دارد و حتی باعث شدند عده ای با خرید چند کنسول بازی ، کسب و کاری راه بیندازند و در ساعاتی از روز نوجوان ها یا جوان ها را دور هم جمع کنند .
کنسول های بازی مثل هر وسیله دیگر ، قبل از این که به وجود بیایند ، تنها یک ایده بودند که مدت زمان نسبتا زیادی طول کشید تا این ایده محقق شود . ایده کنسول های بازی خانگی در سال  ۱۹۵۱ توسط Ralp H. Baer  مطرح شد  ، پیش از آن کنسول های بازی که متصل به رایانه های بزرگی بودند وجود داشت اما جای کنسول های بازی خانگی در این بین خالی بود ، چند سال وقت نیاز بود تا بتوان کنسول های بازی درست کرد که خانگی باشند و دیگر برای بازی نیاز به متصل شدن به رایانه های بزرگ نباشد ، تا اینکه بالاخره در سال ۱۹۷۲ اولین کنسول بازی خانگی توسط اودیسه ساخته شد کنسولی به نامOdyssey  Magnavox، حال دیگر می شد کنسول بازی را به تلویزیون متصل کرد و ساعت ها بازی کرد . اما هنوز بازی های زیادی به وجود نیامده بود و شاید این امر ، همان نکته خسته کننده ماجرا بود ، اولین بازی که میشد با این کنسول های خانگی کرد ، بازی پینگ پونگ  بود ، اما اگر همین طور ادامه پیدا میکرد و تنها میشد با این کنسول ها یک بازی کرد ، باعث سقوط و شکست کنسول های بازی میشد ، بنابراین بعد از گذشت حدود سه سال Odyssey100 وارد بازار شد به همراه یک خبر خوب برای علاقمندان کنسول های بازی ، خبری خوب به اندازه یک بازی جدید . 
حال میشد با کنسول های بازی دو بازی پینگ پونگ و هاکی را بازی کرد . اما نکته مهم این بود که کیف بازی هایی از این قبیل به این است که چند نفر بتوانند با هم و همزمان با کنسول های بازی ، بازی کنند . همین یک ایده بود برای ساخت کنسول های Odyssey200 که حال با در دست داشتن این کنسول ها میشد حتی چهار نفر همزمان با هم بازی کنند و لذت ببرند . اما قطعا سازندگان کنسول ها برای یک هدف دست به چنین کاری نزدند بلکه قصد داشتند با یک تیر دو نشان بزنند و همین امر باعث شد همراه با این کنسول بازی smash نیز منتشر شود .وقتی سایر شرکت ها دیدند که کمپانی Atari تا این حد موفق بوده و قطعا نیز آینده درخشانی خواهد داشت ، تصمیم گرفتند تا تبدیل به رقیبانی سر سخت برای این کمپانی شوند .
اولین کمپانی که دست به رقابت با کمپانی Atari زد ، کمپانی Fairchild بود ، که کودکان را به عنوان مخاطبان خود انتخاب کرد . اما شاید دیگر کمپانی ها از غرور کمپانی Atari استفاده کردند و محصولات خود را بهتر و به روز تر ارائه دادند ، چرا که تمامی این کنسول ها دارای کارتریج بودند که پس از مدتی که حافظه آنها پر میشد باید میبردند و آن را خالی می کردند ، اما کسی برد میکرد در این زمان که کاری میکرد حافظه این دستگاه پاک نشود و همین امر باعث شد یک کمپانی به نام VES به این موفقیت دست پیدا کند ، موفقیتی که شرکت های مطرحی همچون Atari بعد از گذشت مدتی توانستند آن را کسب کنند . 
هر بازاری یک فراز و فرودی دارد ، یک نقطه اوج و یک نقطه شروع ، بازار داغ کنسول های بازی در سال ۱۹۷۷ افت شدیدی کرد که منجر شد در این بین کمپانی VES  تنها کمپانی مطرح در این بازار باشد . در تمامی بازار ها این افول ممکن است به چشم بخورد اما چیزی که مهم است دوباره متولد شدن و سرپا شدن است. که این سرپا شدن باعث به وجود آمدن کنسول های بازی بهتر و پیشرفته تری شد و همچنین باعث به وجود آمدن رقیبانی سر سخت در زمینه تولید کنسول های بازی.