کامپیوتر های کوانتومی نسل جدیدی از کامپیوتر ها
کامپیوتر های کوانتومی نسل جدیدی از کامپیوتر ها

نمایش برترین فروشگاههای موبایل در هر شهر...کلیک کنید

کامپیوتر های کوانتومی نسل جدیدی از کامپیوتر ها

کامپیوتر های کوانتومی در واقع از فیزیک کوانتوم برای در هم تنیدگی در محاسبات خود استفاده می کند. این نوع کامپیوتر ها در واقع با دیگر سیستم ها که با ترانزیستور کار می کنند تفاوت شایانی دارد. از فیزیک کوانتوم می توان در بخش داده ها و ذخیره اطلاعات در کامپیوتر استفاده کرد.
این نوع محاسبات در ابتدای امر بسیار کم بود ولی بعدها با پیشرفت در قسمت کوانتومی ، توانست در کوییت ها خود را ثبت کند.
هم چنان تحقیقات بر روی رایانه های کوانتومی ادامه دارد و تمام ارگان ها از ان استفاده کرده و برای تجهیزات نظامی و امنیتی نیز کاربرد داشته است. اگر این گونه کامپیوتر ها در اندازه و مقیاس بزرگتری ساخته شود ، بسیاری از مسائل را با سرعت بیشتری حل خواهند کرد.
در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده تری کوانتومی بودن را تعریف کنیم بدین صورت است که: 
یک ذره کوچک که افزایش و یا کاهش الکترون،خواص ان را به نحوه ارزشمندی تغییردهد.
در شیمی به این عنوان ، نقطه اکسیداسیون و احیا گفته می شود و در نانوتکنولوژی از ان به عنوان کوییت نام برده می شود.
اندازه ی این نقاط کوانتومی موجود در این رایانه ها در حد نانومتر است و از جنس کادمیوم می باشد که در رنگ های مختلفی تولید می شوند.
بیشترین استفاده از این نقاط کوانتومی در مخابرات و اپتیک می باشد. هم چنین از نقاط فلورسنت انعطاف پذیری بیشتری دارند. بنابراین استفاده از ان ها در مقیاس و اندازه رایانه ، برای پردازش اطلاعات مناسب است.
اگر از محاسبات توسط چرتکه و دیگر روش های قدیمی بگذریم، شاید بهترین شروع را به پاسکال نسبت دهیم که محاسبات خود را با ماشین حساب انجام داد.
بعد ها این روش ها با ماشین حساب های مکانیکی انجام گرفت و پیشرفت کرد ، این ماشین حساب ها در واقع از سیستم دهدهی استفاده می کردند. اما بعدها سیستم الگوریتمی در ریاضیات امد که بسیار کمک کننده بود، که امروزه رایانه های دیجیتال در واقع مدیون این الگوریتم کشف شده می باشند.
سال ها بعد در سال ۱۹۸۰ اقای فایمن توانست موضوعی به نام کوانتوم را مطرح کند که باعث معجزه ای در طراحی سیستم های محاسبگر شد. فایمن برای این طراحی خود جایزه نوبل هم دریافت کرد.
به این ترتیب بین الگوی اطلاعات و کوانتوم ارتباطی شکل گرفت که امروزه ان را محاسبه کوانتومی و یا محاسبه نانومتری می نامیم که در رایانه ها به انجام می رسد.
هر بین کوییت ، عبارت است از سیستم دودویی که می تواند دو حالت مجزا داشته باشد.
 البته نمایش این سیستم به صورت یکتا نیست،بدین صورت که در محاسبات کوانتومی برخلاف محاسبات کلاسیک از چند سیستم استفاده می شود.
بنابراین بین رایانه های کلاسیک و رایانه های کوانتومی تفاوت وجود دارد. در رایانه های کلاسیک ،براساس فیزیک کلاسیک تمام برنامه های از پیش تعیین شده اجرا می شود ، اما در رایانه های کوانتومی ، یک پدیده فیزیکی بر اساس مکانیسم کوانتومی اجرا می شود.
در یک رایانه کوانتومی به جای استفاده از ترانزیستور ها و مدار ها،از اتم ها و سایر ذرات ریز برای پردازش اطلاعات استفاده می شود.
یک اتم مورد استفاده در رایانه کوانتومی می تواند به اندازه یک بیت حافظه اطلاعات ذخیره کند.  در اتم کادمیم در صورتی که میدان مغناطیسی هسته،در یک جهت قرار بگیرند سیستم روشن و اگر در خلاف جهت قرار بگیرند، خاموش می شود.
اتم کادمیم در هر کدام از این حالت ها باشد ، می تواند هزاران سال به همان حالت بماند.
شرکت گوگل نیز در سال های اخیر اعلام کرده است که به این مهم دست یافته است ،و دانشمندان این حوزه با استفاده از میکروتراشه ها به جای ترانزیستور ها ، اتم هارا به دام می اندازند و ماده را ابررسانا می کنند.