چرا گوشی موبایل ایرانی از بازار رقابت خارج شدند؟
چرا گوشی موبایل ایرانی از بازار رقابت خارج شدند؟

چرا گوشی موبایل ایرانی از بازار رقابت خارج شدند؟

در وهله اول با شنیدن این سوال ممکن است این پاسخ به ذهن خطور کند که تا زمانی که برند های مطرح دنیا هستند ، چه کسی به سراغ گوشی های ایرانی می رود ؟ برند هایی که از لحاظ کیفیت ، ظاهر ، امکانات و ... از هر جهت برتر و بهتر هستند . 

طی چند سال گذشته گوشی هایی با برند ایرانی در تلویزیون و ماهواره و همچنین در سطح شهر بر روی تابلو های تبلیغات تبلیغ می شد و به طبع عده ای بودند که روی به این گوشی ها می آوردند ، شاید شما هم تبلیغ های برند های دیمو ، OROD و GLX  را بخاطر داشته باشید . تبلیغ هایی که آتش تند تبلیغ های آنان بسیار تند بود و اینک ، هیچ خبری از آنها نیست . شاید کم کیفیت بودن و بروز مشکلات زیادی باعث شد که سازندگان این گوشی ها از میدان رقابت با سایر برند ها پا پس بکشند و عقب نشینی کنند. 

اما تمام ماجرا این نبود و پشت تمام این کلمه ها و جمله های ، ساخت ایران ، یک حقه کثیف بود ، با گذشت زمان وقتی شکایت از این گوشی های همراه زیاد شد با تحقیق و دقت و بررسی این گوشی ها متوجه این نکته شدند که اصلا این ها گوشی هایی ایرانی نیست ، و قطعات آن درجه دو و سه هست از کشور چین می آید و فقط در ایران مونتاژ می شود و به نام گوشی ایرانی عرضه می شود ، حتی مواردی هم یافت شد که یا از سر جهل و یا از نا بلدی مارک چینی این قطعات را پاک نمی کردند و از این قبیل موارد باعث شد که حقه و دسیسه کثیف آنان لو برود .


همانطور که ذکر شد به علت اینکه قطعات این گوشی ها ساخت چین بود و در ایران فقط مونتاژ می شد ، به طبع وقتی مشکلی بروز می کرد ، سواد و یا حتی علم درست کردن و رفع مشکل آن را نداشتند و با خرید یک تبلت یا گوشی همراه از این برند های به اصلاح ایرانی آنقدر به تعمیرگاه های گوشی مراجعه میکردید که اگر این پول ها جمع میشد میتوانستید با آن یک گوشی با برندی مطرح و با کیفیت بخرید . 

علاوه بر این موارد ، این گوشی ها با این اوصاف توانایی رقابت با برند های دیگر را نداشتند و همچنین خلاقیتی نیز نداشتند ، به خوبی به یاد داریم که در تبلیغات این گوشی ها به مواردی تمسخر آمیز تحت عنوان آپشن های این گوشی اشاره می کردند مثلا اینکه راحت تر درون جیب می رود یا مسخره تر آن که قند خون را چک می کند ، و حتی برنامه هایی که نصب این گوشی ها می شد در همان حالت پیش فرض باقی می ماند‌. 

وقتی برندی گوشی تولید می کند به این علت که صنعت گوشی سازی به سرعت در حال حرکت است و گوشی که امروز تولید می شود قابل قیاس با گوشی یکی دو سال پیش نیست ، اما گوشی هایی که تحت عنوان ساخت ایران تولید می شدند حرکتی حتی کند تر از لاک پشت داشتند و هیچ فرقی گوشی امسال با تولید سال قبل نداشت . تک ، تک این عوامل باعث شدند که گوشی های ایرانی با سر سقوط کنند و دیگر طرفداری نداشته باشند ، این سازندگان با یک حقه کثیف و استفاده از نام ساخت ایران سعی بر این داشتند که احساسات مردم را جریحه دار کنند که به سمت خرید از تولید های داخلی بروند و مردمی هم که گول این ماجرا را خوردند در عرض گذشت مدت کمی متوجه این حقه و بی کیفیتی این گوشی ها شدند.

 

جهت نمایش فروشگاههای موبایل که گوشی ایرانی نیز دارند کلیک کنید