اپل چگونه تبدیل به برند جهانی شد؟
اپل چگونه تبدیل به برند جهانی شد؟

اپل چگونه تبدیل به برند جهانی شد؟

با شنیدن نام اپل یاد محصولات با کیفیت آن نظیر گوشی های موبایل ، تبلت ها ، لب تاپ ها و ... می شویم که در همه کشورها خصوصا ایران طرفداران پر و پا قرصی دارد ، اما چگونه اپل ، اپل امروزی شد با این همه طرفدار و شهرت؟

همه ی ما نام استیو جابز را وقتی می شنویم ارتباط مستقیمی بین این نام و برند اپل قرار می دهیم ، اما همین برند معروف در ابتدا با یک دوستی سه نفره در یک گاراژ آغاز شد ، که یکی از این سه نفر رونالد وین ، که خالق آیفون و آیپد و iMAc  بود . رونالد وین پس از گذشت دوازده سال از خلق اپل سهام خود را فروخت و از گروه جابز ها رفت ، اما با رفتن رونالد وین، همه چی تمام نشد و کسی که ضرر کرد او بود چرا که اگر امروزه سهام خود را می فروخت بالای هفتاد و دو میلیارد تومان ارزش داشت ، پس از رونالد وین ، استیو جابز با وز ، توسط ویل فرنادز که از اولین و قدیمی ترین کارمندان  اپل بود آشنا شد ، و اینگونه شد که نام اپل پر آوازه شد ، چرا که این دو با ساخت وسیله ای به نام blue box  امکانی را فراهم آوردند که افرادی که از هم دور هستند به وسیله این تکنولوژی با هم تماس رایگان بگیرند ، اما موفقیت های آنان به اینجا ختم نشد و وز توانست اولین کامپیوتر با تایپ رایتر را طراحی و بسازد ، که می توان قاطع این را گفت که طرح اولیه سایر کامیپوتر ها از این کامیپوتر گرفته شد . با به وجود آمدن این موفقیت بزرگ برای وز ، اما چون قیمت نهایی کامیپوتر او بسیار گران بود در نتیجه همه توانایی تهیه آن را نداشتند و باعث شکست وز و دوری او از این فضا شد ، بعد از گذشت مدتی که وز بازگشت ، جابز طرح او را دید و از آن جایی که به وز ایمان داشت و طرح های او را قبول داشت ، میکروباس خود را برای کمک به وز فروخت ، اما تنها این جابز نبود بلکه وزنیاک و رونالد وین نیز با فروش چیز هایی که داشتند سرمایه اولیه برای کامیپوتر اپلی را فراهم کرده و در آپریل 1976 به همه معرفی شد .


وزنیاک تمام کامپیوتر هایش را خودش با دستانش می ساخت ، اما سودی عاید او نمیشد چرا که کامپیوتر هایی را که می ساخت با همان قیمت تمام شده خرید قطعات آن ، می فروخت ، اما جابز به این وضع راضی نبود و دنبال سودی کلان بود ، برای شروع جابز با فروشگاه بایت معامله ای کرد که قطعات کامپیوتر را یک جا تهیه کند و کمی ارزان تر و در نهایت با آن قطعات یک کامیپوتر آماده فروش کند . استیو جابز فکری هوشمندانه داشت و آن این بود که کامیپوتر های کارکرده را می خرید و نگه می داشت تا اگر زمانی فروشگاه بایت نتواند قطعات لازم را فراهم کند او از آن قطعات کامیپوتر ها استفاده کند ، اما خوب مشکلاتی وجود داشت ، اگر یک قطعه کم می آمد آن ها نمی توانستند آن قطعه را جداگانه خریداری کنند پس رونالد وین به کمک آن ها می شتافت و مشکل آنان را برطرف میکرد تا دیگر مجبور به خرید قطعه نباشند . 

استیو جابز با جمع کردن فامیل ها و دوستان خود در منزلش به کمک آنان اولین کامپیوتر های نسل اول اپل را ساخت و روانه بازار کرد . با موفقیت در پروژه اول کامپیوتر های نسل اول اپل ، استیو جابز و دوستانش به فکر ساخت نوع دوم این کامپیوتر ها افتادند ، که بسیار بهتر و پیشرفته تر از نسل اول کامیپوتر ها بود . شاید به همین دلایل بود که اپل هیچ گاه از خلق محصولات جدید و با کیفیت همراه با نو آوری کوتاه نیامد و محصولات بینظیری را ارائه می دهد همچون گوشی های هوشمند که رقبای سر سختی چون مایکروسافت را به زیر کشاند.

 

جهت نمایش بهترین فروشگاههای موبایل در شهرتان کلیک کنید