طرح های رایج فرش تبریز و تاریخچه تولید ان
طرح های رایج فرش تبریز و تاریخچه تولید ان

نمایش برترین فروشگاههای دکوراسیون داخلی در شهر شما...کلیک کنید

طرح های رایج فرش تبریز و تاریخچه تولید ان

فرش ها و قالی های کشور ایران زبانزد خاص و عام می باشد به خصوص اینکه فرش تبریز از معروف ترین ان ها می باشد و همه ساله از جای جای دنیا برای دیدن این فرش ها و خرید و سفارش ان ها مراجعه می کنند. در مورد تاریخچه فرش این شهر می توان به دوره صفویه اشاره کرد که در قرن پانزدهم می باشد و در واقع فرش از حالت روستایی به درباری تغییر پیداکرد، بسیاری از نقوش فرش های تبریزی از حالت ترنج دار به حالت مدالیون و اسلیمی تبدیل شد و نقوش حیوانی به خود گرفت. تبریز قطب مهم بافندگی فرش و قالی کشور است و از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری از قالی ها و فرش های ان در موزه های مهم جهان نگه داری می شوند. فرش های تبریزی توسط قالی بافان ماهر بافته شده و از مواد و متریال درجه یک تهیه می شود و خامه های فرش به خوبی رنگ امیزی شده و در حد درجه یک تولید می شوند و از ان ها فرش های دست بافت نفیسی تهیه می گردد.
برخی از فرش ها حالت لچک و ترنج داشته و به رنگ کرم و نخودی می باشند که بسیار مناسب اتاق نشیمن و پذیرایی هستند و فضا را دلباز تر و قشنگ‌تر به نمایش می گذارند. برخی دیگر از چله ابریشمی ساخته و پرداخته شده اند و در قسمت هایی که نقش و نگار دارد ، از رنگ های عنابی و قرمز و اناری استفاده می شود. در بین تبریزیان فرش های به رنگ قرمز بسیار با اهمیت هستند و طرفداران زیادی دارند ، چرا که از رنگ های محبوب ان ها می باشد.
در ایجاد نقوش اسلیمی و حیوانی و طراحی گل و گیاه از خلاقیت بالایی استفاده می کنند، می توان فرش ها را با توجه به نوع دکوراسیون منزل و باتوجه به محل ، برای مثال اتاق خواب یا پذیرایی انتخاب کرد و رنگ ان را با وسایل ست کرد.
نواوری جدیدی که در فرش تبریز اتفاق افتاده ، استفاده از تکنیک سایه روشن در ان است و اینکار را با رنگ انجام می دهند، از ویژگی های دیگر تعادل بین رنگ های سرد و گرم است،که باعث می شود که نقوش روی فرش برجسته تر نمایان شود و به سبک رئالیسم و واقع گرایانه نزدیک تر می شود.
استفاده از تکنیک های هندسی و ذهن بافی در واقع بین روستاییان تبریز رواج دارد که از تبحر خاصی برخوردار بوده و می توانند بدون هیج ایده ی کاغذی ، تنها با استفاده از ذهن خود ، فرش را طراحی و اجرا کنند.
 بافت کناره و گلکی چندان مناسب فرش های تبریز نمی باشد و اغلب فرش های تبریز با طرح های گلدانی، نقوش حیوانی، محرابی، شاخ و برگی، هندسی، قرآنی و غیره بافته می شوند.
این فرش ها به دلیل استفاده از متریال فوق العاده عالی و زحمت بافندگان ، معمولا قیمت قابل توجهی نیز دارند.
اوج هنر قالی بافی و فرش بافی تبریز مربوط می شود به سده دوازدهم تا شانزدهم میلادی که تبدیل به شاهکار بی بدیلی شد. و می توان گفت که از ان زمان تا به اکنون با پیشرفت صنعت و بهتر شدن مواد مورد استفاده و همین طور یادگیری تکنیک ها باعث شده است که تبریز به عنوان قطب جهانی تولید فرش در کشور ایران شناخته شود و فرش تبریز در بین دیگر فرش ها از اهمیت بالایی برخودار است و خریداران بسیاری دارد.
این فرش ها را باخیال راحت می توانید در مکان های پر رفت و امد استفاده کنید چرا که هر چقدر پا بخورد بهتر خواهد شد و زیبایی خود را بیش از پیش نشان خواهد داد.