آشفتگی بازار دکوراسیون ایران در سال 1402
آشفتگی بازار دکوراسیون ایران در سال 1402
آشفتگی بازار دکوراسیون ایران در سال 1402  



 صنف دکوراسیون داخلی ، در تمامی تولیدات داخلی خود،  و یا تهیه مواد اولیه ( کاغذ دیواری یا حتی پارکت لمینت  ،( و دیگر محصولاتی که از خارج از کشور وارد می شود ، وابستگی بسیار زیاد و ارتباط مستقیمی با دلار دارد .  به طوری که نوسان شدید قیمت دلار ، یک آشفتگی و نامنظمی و بحران بسیار بزرگی را برای این صنف به وجود آورده است . همان طور که پیش از عید نوروز نیز ، این صنف دچار یک بحران شدید شد . بحرانی که  فکر و تمرکز فروشگاه ها و مغازه داران صنف دکوراسیون داخلی را ، به طور کلی بهم ریخت و حتی منجر به ورشکستگی بسیاری از فعالان این صنف گشت . 

این در حالی است که ،  دیدگاه مردم در خصوص صنف دکوراسیون داخلی ، به این صورت است که گمان می کنند فروشگاه هایی که در این صنف مشغول به فعالیت هستند،  افرادی قدرتمند در زمینه مالی می باشند و به عبارتی این افراد قشر ثروتمند جامعه هستند و هیچ دغدغه ای ندارند . در حالی که این گمان صحیح نیست . عموم افراد جامعه آگاه به این امر هستند که ، بیکاری بسیار زیادی در جامعه طی پانزده سال اخیر حاکم شده است ، به طوری که بسیاری از افراد شغل های خود را در این مدت از دست داده اند و یا حتی کارخانه آن ها ، به طور کل تعطیل شده است ، از طرفی بسیاری جوانان نیز وارد این صنف شدند که در زمینه فروش این محصولات و یا حتی نصب آنان فعالیت می کنند ، ولی نکته ای باید به آن توجه داشت این امر است که این قبیل افراد ، افرادی متوسط می باشند و نه مرفه که علت ورود آن ها به صنف دکوراسیون هم به این خاطر بوده که شغل مناسب‌تری برای آنان در این جامعه وجود نداشته است و آنان رو به صنف و شغل آورده اند . ولی با تماس تلاشی که میکنند وقتی نتوانند اجاره فروشگاه یا مغازه خود را بدهند و یا حتی وقتی فروش آنان به صورتی نباشد که از پس هزینه های زندگی شان برآیند ، بی شک این مشکل ، مشکلات بسیار دیگری را نیز برای آنان رقم خواهد زد .

نکته ای که باید به آن بسیار توجه داشت ، این امر است که : صنف دکوراسیون ، صنفی است که هیچ ارگانی از آن حمایت نمی کند و می توان اینطور گفت که ، آخرین ذهنیتی که در جامعه به آن توجه می شود تزیینات است . به عبارت دیگر ، حداقل در ده سال اخیر به این صورت شده که ، در کشور به خوراک بیش از هر چیز دیگری توجه می شود . به طوری که تنها دغدغه افراد ، امروزه تلاش برای تهیه خوراک می باشد و چه بسیار افرادی که حتی موفق به تهیه خوراک روزانه خود نیز نمی شوند و مجبور به مهاجرت به روستا ها و شهر های کوچک می گردند . و به همین خاطر کم ترین اهمیتی به کاغذ دیواری یا پارکت لمینت و ... داده می شود و همین امر باعث آزار بیش از حد این اصناف می گردد ، چرا که هیچ حامی ندارند و خود باید نهایت سعی شان را کنند که در این عرصه باقی بمانند و فعالیت کنند .
 

در واقع ، افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند با نهایت سختی و مشکلات ، سال گذشته را سپری کردند ، برخی ها در این مدت مجبور به تعطیل کردن مغازه یا فروشگاه خود شدند ، چرا که از پس هزینه اجاره و دیگر هزینه ها  بر نمی آمدند ، اما تعدادی نیز همچنان در این صنف باقی ماندند . این افراد باید بدانند که ، با بحران بسیار جدی و زیادی در سال جدید ( ۱۴۰۲ ) مواجه هستند که آن ، عدم توجه و اشتیاق مردم به خرید است . به طوری که  وقتی در فروشگاهی خرید صورت نگیرد آن فروشگاه کم کم به کسادی و در نهایت تعطیلی می رسد و همین امر باعث می شود که ، صنف دکوراسیون هر روز بیش تر از دیروز کوچک و کوچک تر می شود و افراد بسیاری از این صنف خارج می شوند .

اما از آنجایی که هر انسانی خواهان زیبایی است ، و زیبایی محیط زندگی و کار نیز یکی از مواردی است که باید توجه ویژه ای به آن شود ، می توان اینطور پیش بینی کرد که اگر در کشور تغییر و تحول اساسی رخ ندهد ، باعث کهنگی و همچنین روحیه بسیار پایین افراد جامعه خواهد شد . و ما به شدت و به سرعت ، از امسال به سمت کهنگی در صنف زیبایی شناسی آپارتمان ها و منازل می رویم و این کهنگی در روحیه پایین مردم جامعه بسیار تاثیر خواهد گذاشت .

باید افزود که :  متاسفانه هیچ اتحادیه ای این صنف ندارد که از صنف دکوراسیون حمایت کند و هیچ بودجه ای نیز ، برای این صنف در نظر گرفته نشده که کمکی به وارد کنندگان و فروشگاه ها کند . از طرفی ، شرکت های وارد کننده نیز با همین بحران مواجه هستند به این صورت که ، محصولی را سفارش می دهند و سپس متوجه تغییر قیمت دلار می شوند و ضرر بسیار زیادی را متحمل می گردند . اینک بسیاری از وارد کننده ها که دارای سوله هستند و اجناس خود را دپو کرده اند در سردرگمی به سر می برند که جنس خود را بفروشند یا همچنان دست نگهدارند ؟ 

در هر صورت می توان برای سال ۱۴۰۲ این گونه پیش‌ بینی نمود که ، بحران و رکود بسیار شدیدی را در این صنف خواهیم داشت و هیچ درخواستی نیز از جامعه نداریم  ، تنها آرزو می کنیم و امیدواریم که با تغییرات اساسی که در روح تصمیم گیری کشور وجود دارد ،  به گونه ای باشد که تمامی ایرانیان عزیز بتوانند از زیبایی ها و دارایی های کشور خود نهایت استفاده را کنند و در جامعه این حد از فقر ، پرخاشگری ، ناامیدی ، و ... وجود نداشته باشد ، چرا که بی شک روزی این شدت از پرخاش و فقر دامنگیر تمامی افراد جامعه خواهد شد .