نحوه تمیز کردن میز های مرمر و کاشی  
نحوه تمیز کردن میز های مرمر و کاشی  
نحوه تمیز کردن میز های مرمر و کاشی
 
 


حکاکی روی سطح مرمر زمانی اتفاق می افتد که چیزی مانند آب لیمو، الکل یا سس گوجه فرنگی پاشیده شود، چکه کند یا روی آن بریزد . اگر فوراً پاک نشود، اسید واکنش نشان داده و کربنات کلسیم موجود در سنگ را از بین می برد و علائم دائمی ایجاد می کند که مانند نقاط یا حلقه های تیره تر و کسل کننده تری روی سنگ مرمر هستند . نحوه برخورد نور به سنگ مرمر تعیین می کند که حکاکی چقدر قابل توجه است. در برخی از نور ها ، جای زخم به هیچ وجه مشهود نخواهد بود ، در حالی که نور خاص ، نواحی مات را نشان می دهد .

بسیاری از مصرف کنندگان از رستوران ها ، بستنی فروش ها ، بارها و سایر مکان های عمومی که از کانتر های مرمری استفاده می کنند دیدن می کنند تا ببینند سطح مرمر کاری شبیه به چه شکلی است  .
 
مؤسسه مرمر آمریکا توصیه می کند که از سرکه ، آب لیمو یا سایر پاک کننده های حاوی اسید روی سنگ مرمر ، از جمله سفید کننده ، استفاده نکنید . در عوض کارشناسان فقط صابون و آب ملایم را توصیه می کنند . لنی می گوید : « هیچ چیزی روی میز وجود ندارد که نتوانید با آب و صابون از آن خارج شوید .

پاک کردن کانتر ها و سطوح با آب گرم و کثیف و یک اسفنج یا پارچه غیر ساینده بهترین روش برای تمیز کردن است ، اما اچ و لکه هایی که زمان نفوذ به سطح را داشته اند را از بین نمی برد .
 

لکه های مبتنی بر روغن ( گریس ، روغن پخت و پز ، لوازم آرایشی ) : به آرامی با پاک کننده مایع نرم ، شوینده خانگی ، آمونیاک یا الکل های معدنی تمیز کنید .

لکه های ارگانیک ( قهوه ، چای ، میوه ، غذا ) : با مخلوط 12 درصد پراکسید هیدروژن و چند قطره آمونیاک تمیز کنید .
 
لکه های زنگ زدگی ( از فلزات ) : این لکه ها را باید با ضماد پاک کرد و پاک کردن آنها بسیار دشوار است . در واقع ممکن است دائمی باشند.

لکه های رنگ : مقادیر کمی را می توان با رقیق کننده لاک پاک کرد یا با تیغ با دقت خراش داد .
 
 کف ها را مرتباً گرد و غبار پاک کنید و با صابون یا پودر مایع ظرف‌شویی مایع تجزیه پذیر ملایم و بدون فسفات یا صابون سنگ تمیز کنید . پاک کننده های بدون صابون رگه ها و لایه ها را به حداقل می رساند . پس از شستشو با آب تمیز بشویید و خشک  کنید .
 
 
MIA همچنین در مورد استفاده از پاک کننده های حاوی اسید، مانند پاک کننده های حمام، پاک کننده های دوغاب، و پاک کننده های وان و کاشی که می تواند باعث اچ شود، هشدار می دهد.

علاوه بر این، از جاروهای قدیمی استفاده نکنید، زیرا اتصالات فلزی و چرخ های فرسوده ممکن است سطح را خراش دهند.
 
برای به حداقل رساندن کف صابون در حمام ،  MIA توصیه می کند که بعد از هر بار استفاده از اسکاج استفاده کنید تا آب و باقیمانده آن پاک شود . همچنین پیشنهاد می کند که با یک پاک کننده بقایای غیر اسیدی یا محلول آمونیاک و آب ( حدود نصف فنجان آمونیاک در برابر 1 گالن آب) تمیز کنید ، اما هشدار می دهد که استفاده مکرر یا استفاده بیش از حد از محلول آمونیاک ممکن است در نهایت سطح سنگ را کدر کند .

 همچنین توصیه می شود که سنگ مرمر را در قسمت حمام به دقت آب بندی کنید . مخصوصاً در ظرف دوش . واقعاً اینجاست که بیشترین فرسودگی در حمام اتفاق می افتد. و از سفید کننده استفاده نکنید. اگر آن را سفید کنید، درخشش را از بین می برد.