نوع گاز هایی که در پنجره دوجداره استفاده می شود؟
نوع گاز هایی که در پنجره دوجداره استفاده می شود؟

نوع گاز هایی که در پنجره دوجداره استفاده می شود ؟

 
 

از جمله مهم ترین دلایلی که افراد کثیری از پنجره های دوجداره در محیط خود ، استفاده می‌ کنند عایق بودن این پنجره ها در برابر حرارت و صوت ، می باشد . این عایق بودن پنجره های دوجداره به وسیله استفاده شدن پروفیل های UPVC ، و همچنین دو یا حتی چند شیشه ( که این شیشه ها در موازات یک دیگر می باشند ، و میان این شیشه ها از گاز هایی همچون : گاز آرگون ، و .. اشباع می شود ) ، می باشد .
در واقع گاز موجود بین شیشه های پنجره های دوجداره ، باعث می‌ شود که رسانایی حرارت به کم ترین میزان خود برسد . و مهم تر این که ، موجود بودن گاز بین شیشه های پنجره دوجداره باعث می شود که فضای داخلی و خارجی با یک دیگر تعامل نداشته باشند و در نتیجه ، بر روی یک دیگر اثر نگذارند .

در خصوص انواع گاز هایی که در بین شیشه های پنجره های دوجداره استفاده می شود ، می توان به مواردی همچون : گاز آرگون اشاره کرد . این گاز از جمله گاز های نجیب می باشد که در مقایسه با دیگر گاز ها ، بیشترین کاربرد و استفاده را دارد . گاز آرگون با هیچ ماده ای ، به هیچ عنوان ترکیب شیمیایی به وجود نمی آورد و مهم تر این که این نوع گاز ، از هوای معمولی رسانایی کم تری دارد . لازم به ذکر است که گاز آرگون ، غیر آتش زا ، بی رنگ ، بی بو ، و در نهایت غیر سمی می باشد . ضریب حرارتی گاز آرگون نسبت به هوا ، سنگین تر است و به همین علت انرژی بسیار اندکی از طریق رسانش هدر خواهد رفت . گاز آرگون در مقایسه با دیگر گاز ها ، ارزان قیمت تر می باشد و همین امر دلیل استفاده بسیار زیاد از این نوع گاز در میان شیشه های پنجره های دوجداره است ‌. پنجره دوجداره ای که به وسیله گاز آرگون ، اشباع شده باشد تا سالیان سال ، خاصیت خود را ( عایق بودن مناسب ) ، حفظ می کند . بنابراین گاز آرگون ، به صرفه نیز می باشد . 
گاز کریپتون ، نوع دیگری از گاز ها می باشد که در پنجره های دوجداره از آن استفاده می شود . گاز کریپتون برخلاف گاز آرگون ، بسیار خطرناک و سمی می باشد اما ، عایق بندی این گاز نسبت به گاز آرگون بیش تر است . گاز کریپتون به طور معمول در پنجره هایی استفاده می شود که دارای شیشه سه و یا حتی چهار جداره هستند ‌.
گاز SF6 ، نوع دیگری می باشد که می توان ذکر کرد . گاز SF6 ، گازی بی رنگ غیر قابل اشتعال و در نهایت سمی می باشد که این نوع گاز ، عایق بسیار خوبی در برابر صوت است . اما به جهت آن که گاز SF6 بسیار کشنده و سمی است ، به طور خیلی محدود از این گاز در پنجره ها بهره برده می شود . برای مثال از این نوع گاز در پنجره های فرودگاه ها ، استفاده می شود .
 هگزا فلورید گوگرد و دی اکسید کربن نیز ، از دیگر‌ گاز های مورد استفاده در پنجره های دوجداره می باشند . اما نکته ای که در خصوص این دو گاز باید ذکر کرد این امر است که ، هگزا فلورید گوگرد و دی اکسید کربن ، تاثیر برعکس و منفی دارند در برابر عایق بندی گرمایی ، به همین سبب استفاده از این دو گاز نیز به صرفه نمی باشد ، و به طور محدود از آنان استفاده می شود .