گچ بری سقف چگونه اجرا می شود ؟
گچ بری سقف چگونه اجرا می شود ؟

گچ بری سقف چگونه اجرا می شود ؟
 
 مصالح اصلی برای گچ بری ، گچ می باشد و از آن جایی که گچ خاصیت چسبندگی و شکل پذیری بسیار بالایی دارد ، و رنگ بندی آن مطلوب و در نهایت مقرون به صرفه و ارزان می باشد ، بیشتر معماران برای تزیین سقف یا دیگر نقاط محیط همچون : شومینه ، دور لوستر ، و ... از گچ بری استفاده می کنند .
پیش از شروع کار برای گچ بری سقف ، باید ابزار و وسایل مورد نیاز برای گچ بری ، تهیه شود . از جمله این ابزار می توان به : استانبولی ( ظرفی که درون آن مصالح را با یک دیگر ، مخلوط می کنند ) ، ماله گچ بری و انواع آن ، و ... اشاره کرد .


برای شروع گچ بری ، در ابتدا باید سقف محیط مورد نظر را ، مشخص کنیم و پس از آن با لایه ای از گچ با قطری حدود دو میلی متر ، محل مورد نظر را می پوشانیم که به آن بوم کار گفته می شود . ( لازم به ذکر است که گچ مورد استفاده در بوم کار ، باید پر مایه تر از گچ مورد استفاده برای گچ بری ، باشد ) ، پس از این مرحله محدوده بوم کار ، برای انجام گچ بری با یک لایه جدید و کم مایه گچ ، با قطری حدود یک و نیم سانتی متر ، پوشش داده می شود . البته باید افزود که ، قطر گچ بنا بر طرح مورد نظر ، امکان دارد ک کمتر و یا بیشتر باشد . 
مایع گچ برای گچ بری باید به صورتی باشد که ، پس از آن که گچ به طور کامل سفت شد ، بتوان آن را به راحتی برش داد . ( نسبت گچ به آب را ، در واقع مایع گچ می گویند . به این معنا که باید مقدار مناسبی گچ با آب مخلوط بشود و همچون دوغ رقیق شود ، پس از گذشت چیزی حدود پنج دقیقه ، گچ به حالت خمیر در می آید و در این زمان گچ ، آماده چسباندن به محل مورد نظر برای گچ بری ، می باشد ) .
پس از آن که گچی با قطری مناسب و یک دست و صاف ، بر روی بوم کار به وجود آمد ، نوبت ایجاد طرح مورد نظر بر روی گچ ، می باشد . به طور کلی ، طراحی بر روی گچ به دو شکل انجام می شود . شکل اول : که در آن با استفاده کردن از مداد جوهری ، بر روی گچ طرح مورد نظر را می کشند و شکل دوم در صورتی است که ، طرح از قبل آماده باشد ، باید حتما بر روی تکه ای مشمع ، طرح مورد نظر پیاده شود و سپس با سوزنی ، بر روی خطوط طرح به صورت نقطه چین ، با فاصله دو میلی متر سوزنی شود و پس از آن مشمع بر روی سطح گچ ، چسبانده می شود و با استفاده کردن از گرده ، طرح بر روی گچ پیاده می شود . 


پس از آن که طرح مورد نظر به طور کامل ، بر روی گچ طراحی شد ، به وسیله دمبر روی خطوط را به آرامی برش می زنیم ، و سپس به وسیله بوم خوار ، گچ هایی که اضافی هستند را از ، سطح کار جدا می کنیم . لازم به ذکر است که اینک کار ، در واقع یک گچ بری خام است و باید به وسیله ، ابزار آلات گچ بری و همچنین با ذوق و هنر گچ بر ، شکلی خاص و زیبا به آن بدهیم . در اصطلاح به این مرحله ، ترکیب کردن می گویند چرا که در این مرحله به وسیله قلم های گچ بری ( که در شکل ها و اندازه های مختلفی موجود می باشند ) ، ترکیب کردن کار یا همان شکل دهی کار ، انجام می شود .