بچ نامبر ، لت نامبر و سریال درج شده روی کاغذ دیواری ، چیست ؟
بچ نامبر ، لت نامبر و سریال درج شده روی کاغذ دیواری ، چیست ؟

بچ نامبر ، لت نامبر و سریال درج شده
روی کاغذ دیواری ، چیست ؟

 
بچ نامبر ( Batch Number ) ، که با نام هایی همچون : لت نامبر ( Lot Namber ) ، و یا سریال درج شده بر روی کاغذ دیواری شناخته شده است ، در واقع ترکیبی از حروف و اعداد است که ، در وهله اول کاملا نامفهوم و مبهم ، به نظر می رسد . اما با این حال ، درج کردن آن بر روی محصولات اجباری می باشد . ذکر بچ نامبر بر روی کاغذ دیواری به این علت اجباری است که ، حاوی اطلاعاتی مهم و مشخص از کاغذ دیواری ، می باشد . اطلاعاتی که نشان می دهد ، کاغذ دیواری دقیقا از همان دست است یا به عبارت بهتر ، همان رول کاغذ دیواری ( با همان چاپ ) ، است . بچ نامبر را می توان در برچسب هر رول کاغذ دیواری ، مشاهده کرد . این برچسب ها ، اطلاعات عملی در خصوص کاربرد هر کاغذ دیواری ، و نماد های استاندارد می باشد . ( در واقع اگر ، به هر رول از کاغذ دیواری ها توجه کنید ، متوجه می شوید که هر رول کاغذ دیواری دارای یک برچسب مخصوص به خود است ، که به آن لیبل گفته می شود ، لیبل ها دارای کد ها و علامت هایی هستند و بهتر است تا پایان نصب ، آن را نگه داری کنیم تا اگر یکی دو رول کسر داشتیم ، بتوانیم با استفاده از بچ نامبر ، همان کاغذ دیواری را تهیه کنیم ) .


در واقع بچ نامبر ، سریالی است که بر روی برچسب محصول چاپ می شود و در نتیجه تاریخچه تولید محصول ، به راحتی ردیابی می شود . با استفاده کردن از بچ نامبر ، علاوه بر آن که می توان دسته تولید را شناسایی کرد ، می توان مسائل مربوط به تولید و ‌کنترل را نیز ، پیگیری کرد . 
در خصوص نحوه تعیین بچ نامبر ، باید افزود که :  بچ نامبر می تواند به صورت حروف ، عدد و یا حتی ترکیبی از عدد و حروف باشد . شماره لت نیز ممکن است ، به صورت رندوم و یا بر اساس تاریخ ، به یک سری از محصول ها اختصاص داده شود . در واقع نکته مهم در تعیین بچ نامبر این است که ، امکان دقیق شناسایی  دسته کاغذ دیواری را ، فراهم می کند . می توان گفت که بچ نامبر ، قابلیت ردیابی کاغذ دیواری را به طور صد در صد تضمین می کند ، در نتیجه در صورتی که مصرف کنندگانی از کیفیت کاغذ دیواری ناراضی باشند ، می توانند به راحتی علت با کیفیت نبودن آن کاغذ دیواری را ، جستجو کنند چرا که ، اطلاعات مربوط به کاغذ دیواری به وسیله سری ساخت ، قابل بازیابی می باشد ‌. به وسیله این اطلاعات می توان متوجه شد که یک کاغذ دیواری ، کجا ، با کدام مواد ، چه موقع ، در چه شرایطی ، و چگونه ساخته شده است . و در حالی که در تولید کاغذ دیواری مشکلی باشد ، به وسیله شماره بچ می توان آن کاغذ دیواری را ردیابی و سپس از بازار جمع آوری کرد .
در خصوص تفاوت اصلی و اساسی بچ نامبر و سریال درج شده بر روی کاغذ دیواری ، باید افزود که : هر محصولی دارای شماره سریالی منحصر به فرد می باشد ، در حالی که بچ نامبر ، به یک دسته محصول ، تعلق دارد . هرچند که کاربرد اصلی و اساسی هر دو آن ها ، ثبت تاریخچه محصول و ردیابی آن است ، اما شماره سریال به صورت موردی ردیابی را انجام می دهد و به طور معمول ، برای عودت سفارش ، خدمات گارانتی ، و ... مورد استفاده قرار می گیرد .