چرا کابینت هایی از جنس نئوپان ضعیف هستند ؟
چرا کابینت هایی از جنس نئوپان ضعیف هستند ؟

چرا کابینت هایی از جنس نئوپان ضعیف هستند ؟

 
نئوپان ، ( از تکه های بسیار بزرگ چوب می باشد و معروف ترین نوع آن ، عبارت است از : OSB . در کارخانه ها ابتدا تکه های چوب را به همراه چسب مخصوص ، مخلوط می کنند و سپس تحت فشار پرس ، قرار می دهند ) ، ورقه ای فیبری می باشد که از چگالی بسیار پایینی ، برخوردار است . برای تولید کردن نئوپان ، از ضایعات چوبی بهره برده می شود که این ضایعات ، خیلی نرم و ریز می باشند به همین علت ، نئوپان دارای مقاومت خیلی کمی است . و در صورتی که در برابر فشار یا وزنه قرار بگیرد ، خیلی سریع شکم می دهد . همچنین کابینت های نئوپان ، با کوچک ترین و جزئی ترین آب خوردگی ، باد می کنند و تغییر شکل می دهند . 
از دیگر مواردی که باید افزود ، این امر است که در صورتی که به قسمتی از کابینت های نئوپان ، ضربه محکمی وارد شود ، ممکن است که از همان قسمت بشکند و یا حتی خرد شود . همچنین کابینت های نئوپان ، از کابینت های سازگار با محیط زیست ، نمی باشند . ( چرا که در ساخت نئوپان ، از مواد شیمیایی استفاده شده است ) .
هر چند که از نظر زیبایی اولیه و طرح و رنگ و ... قابل رقابت کردن با دیگر کابینت ها ( همچون : روکش چوب ، چوب ، و ام دی اف ) ، می باشند اما عمر این کابینت ها ، در مقایسه با دیگر کابینت های موجود در بازار ، کوتاه تر است و پس از گذشت مدتی ( حتی در صورت عدم استفاده ) ، پوک و در نهایت فاسد می شوند . 
کابینت های نئوپان ، در برابر نفوذ حشرات موذی و همچنین سوسک ، ضعف دارند و محیطی مناسب برای تخم گذاری حشرات و سوسک ، می باشند . 
البته در کنار این معایب ، کابینت های نئوپان دارای مزایایی نیز می باشند که ، از جمله آنان می توان به : ارزان قیمت بودن آنان نسبت به دیگر چوب ها ، روکش پذیر بودن این کابینت ها ، سبک وزن بودن آن ها در مقایسه با چوب ( که به این علت ، حمل و نقل و همچنین نصب آنان بسیار راحت تر می باشد ) ، و ... اشاره کرد ‌.
همچنین این کابینت ها نیز ، بر طبق سفارش مشتری و با توجه به محیط ، طراحی و ساخته می شوند . باید افزود که : رنگ بندی کابینت های نئوپان ، به صورت دستی و بر طبق سلیقه و دکوراسیون محیط ، انجام می شود .

از جمله روکش های کابینت های نئوپان ، می توان به روکش ملامینه ، لترون ، و .. اشاره کرد که هر کدام دارای ویژگی ها و معایبی می باشند . به عنوان مثال ، روکش لترون ، نوعی روکش کاغذی می باشد که در برابر خط و خش ، و پارگی به هیچ عنوان مقاوم نیست . همچنین روکش لترون ، جذب شدن لک ها را بسیار راحت می کند و به همین سبب ، تمیز‌ کردن آن بسیار سخت می باشد . و روکش های لترون ، در برابر حرارت مقاوم نیستند ، و به همین علت استفاده از این روکش ها در محیط آشپزخانه ، پیشنهاد نمی شود . روکش ملامینه نیز ، در برابر اسید ها و مواد قلیایی از مقاومت ، کمی برخوردار است . همچنین تمام سطوح این روکش به صورت یک دست و یک پارچه ، نمی باشند و این روکش دارای لبه هایی ، از جنس های دیگری نیز است .