پرده شب و روز یا دو مکانیسم چیست ؟
پرده شب و روز یا دو مکانیسم چیست ؟

پرده شب و روز یا دو مکانیسم چیست ؟ 
 
از جمله انواع و اقسام پرده های دکوراتیو ، می توان به پرده های شب و روز یا به عبارت دیگر پرده های دو مکانیسم ، اشاره کرد . پرده های شب و روز به علت آن که از دو پرده موازی به وجود آمدند ، به پرده های دو مکانیسم در بازار ، شهرت یافته اند . در خصوص لایه های این پرده های با کیفیت ، باید افزود که لایه جلویی پرده های شب و روز ، بر حسب سلیقه و دکوراسیون محیط مورد نظر مشتری ، می تواند از انواع و اقسام تور های کلاسیک ، مدرن ، فانتزی ، گلدار ، و .. باشد ، و لایه پشتی آستری آن نیز ، می تواند از انواع و اقسام آستر هایی که در بازار موجود می باشند ( که از بیرون اصلا دید ندارند ) ، باشد . 
افراد می توانند در طول روز ، از قسمت جلویی این پرده ها ( توری پرده ) ، استفاده کنند و از نور خورشید در محیط خود لذت ببرند ( و آستر را جمع کنند ) ، و در طول شب از لایه پشتی استفاده کنند . ( همچنین می توانند در صورت تمایل ، به منظور کاهش شدت نور ، و  جلوگیری از دید ، از انواع و اقسام پارچه های شید بلت اوت ( پشت فوم دار ) ، استفاده کنند ) .
در خصوص ویژگی های مثبت پرده های شب و روز ، باید افزود که افراد می توانند از این پرده ها ، برای تمامی پنجره های محیط مورد نظر خود ( با هر ارتفاع و عرضی ) ، بهره ببرند چرا که این پرده های منحصر به فرد و کاربردی ، عمودی باز و بسته می شوند و این امکان ، برای مشتریان فراهم است تا در صورت تمایل ، پرده شب و روز منتخب خود را ، در قسمت بالای رول چوب پرده جمع کنند .
از جمله مزایای پرده های پر طرفدار و محبوب شب و روز ، عبارتند از : دارا بودن کاربردی راحت و ساده ( حتی نسبت به پرده های زبرا ) ، دارا بودن نصبی آسان و سریع و همچنین باز کردن آسان ، مناسب بودن برای محیط هایی که نور زیاد خورشید ، کار با کامپیوتر را سخت می کند ، و ... . همچنین لازم به ذکر است که ، به سبب آن که پرده های شب و روز از دو لایه تشکیل شده اند ، عایقی مناسب و عالی در برابر سرما ( در روز های سرد سال ، مانع از ورود هوای سرد به داخل محیط می شوند ) ، گرما ( علاوه بر آن که مانع از ورود نور خورشید ( در صورت تمایل ) به محیط می شوند ، دمای محل کار یا محیط زندگی افراد را نیز کنترل می کنند ) ، و صدا می باشند .  

پرده های شب و روز در کنار مزایایی که دارند دارای معایبی نیز می باشند . از جمله این معایب عبارتند از : سنگین وزن بودن پارچه پرده های شب و روز ، و دیگر این که افراد نباید پرده های شب و روز را به هیچ عنوان تا انتها ، به سمت بالا بکشند چرا که ، ممکن است در وزنه های پایینی پرده تداخل ایجاد شود .
افراد می توانند از این پرده های با کیفیت و کاربردی ، در محیط هایی همچون : آشپزخانه ، اتاق خواب ( کودک یا بزرگسال ) ، محیط های کسب و کار ، محیط های تجاری ، محیط های اداری ، و ... بهره ببرند . ( این پرده ها ، از جمله پرده های نسبتا مقرون به صرفه می باشند ) .