پتینه کاری سقف و دیوار را بشناسیم
پتینه کاری سقف و دیوار را بشناسیم

پتینه کاری سقف و دیوار را بشناسیم
 
از جمله روش های نوین برای زیبایی و تغییر دکوراسیون منزل ، می توان به پتینه کاری سقف و دیوار های خانه ، اشاره کرد . در واقع پتینه در معنای لغوی ، به معنی زنگار و کهنگی می باشد اما ، در اصطلاحی دیگر که در رنگ کاری ساختمان استفاده می شود ، به عنوان یک سبک از نقاشی ساختمان است .
از جمله سبک های پتینه کاری بر روی سقف و دیوار های منزل ، عبارت است از :  پتینه کاری کلاسیک ( این نوع پتینه کاری جلوه های کلاسیک و قدیمی را ، به محیط می‌ بخشد . برای انجام این کار از ورقه های برنز ، طلا ، مس ، و در نهایت برنج ، استفاده می شود ، همچنین برای رنگ های پتینه کاری سبک کلاسیک ، از رنگ های کلاسیک و سنگین ، همچون : رنگ آبی دریایی ، و ... بهره می برند . امروزه برخی از مکان های تاریخی ، از این سبک برای پتینه کاری سقف و دیوار ها ، استفاده می کنند اما نکته ای که باید به آن توجه داشت ، این امر است که باید مدل و نوع انتخابی پتینه ، با محیط مورد نظر سازگاری داشته باشد تا ، باعث تاثیر گذاری و زیبایی آن محیط ، شود ) . پتینه کاری مدرن ( که پتینه کاری مدرن بر خلاف پتینه کاری کلاسیک ، امروزه بسیار رواج پیدا کرده و به همین سبب ، طرح ها و روش های متنوع و بی نظیری ، هر روز به این سبک پتینه کاری اضافه می شود ، در سبک پتینه کاری مدرن ، این امکان برای هر یک از اعضای خانواده فراهم است تا ، بر حسب سلیقه هر طرح و مدلی را که تمایل دارند ، بر روی سقف و دیوار های مورد نظر خود استفاده کنند ) .
 در خصوص پتینه کاری دیوار ها ، باید ذکر کرد که پتینه کاری بر روی دیوار ها ، علاوه بر آن که باعث زیبایی ظاهری محیط می شود ، عیوب موجود بر روی دیوار را نیز ، رفع می کند ( عیوبی که حتی با رنگ آمیز نیز ، به خوبی از بین نمی روند ) . از جمله طرح های پتینه کاری بر روی دیوار ، می توان به مواردی همچون : پتینه طرح سنگ مرمر ، پتینه ورق طلا ، پتینه طرح آجر، پتینه طرح چرم ، پتینه طرح بتن ، پتینه طرح ترک ، پتینه طرح ابر و باد ، پتینه فرشته ، پتینه طرح کاهگل ، و ... اشاره کرد . 

سقف منازل ، از دیگر مواردی است که تاثیر بسزایی در زیبایی و دکوراسیون خانه ، دارد . افرادی که تمایل به پتینه کاری سقف منزل خود را دارند ، ابتدا باید سقف مورد نظر را گچبری کنند و سپس ، انواع روش های پتینه کاری را بر روی سقف خانه خود ، اجرا کنند . از جمله انواع پتینه کاری بر روی سقف ، عبارت است از : پتینه ورق طلا ، پتینه ورق نقره ، پتینه طرح مخمل ، پتینه با رنگ ، پتینه چوب . 
لازم به ذکر است که برای سقف های کوتاه ، و همچنین سقف اتاق خواب ها بهتر است ، از پتینه کایر با رنگ ، و برای سقف های بلند از  پتینه کاری با ورق نقره و یا حتی طلا ، بهره ببرند . همچنین باید افزود که ، به طور معمول در ساختمان هایی که دارای گچبری های لاکچری می باشند ، از پتینه استفاده می کنند ، اما در عین حال می توان از پتینه بر روی سطوحی همچون : فلزی ، گچی ، چوبی ، نیز استفاده کرد .