تاریخچه کاغذ دیواری
تاریخچه کاغذ دیواری

تاریخچه کاغذ دیواری 
 
از اطلاعات تاریخی موجود ، چنین بر می آید که حدود چهار هزار سال قبل از میلاد ، اولین شکل کاغذ با نام پاپیروس مصری ، به وجود آمد ‌اما کاغذ دیواری برای اولین بار ، در چین باستان خلق شد ، به همین سبب می توان چینی ها را به نوعی مخترع کاغذ ، حساب کرد ‌چرا که از حدود دویست سال پیش از میلاد ، چینی ها کاغذ برنج را بر روی دیوار های خود ، می چسباندند . 
پس از گذشت مدتی ، یک خواجه درباری ( در چین باستان ) ، در سال ۱۰۵ پس از میلاد ، موفق شد تا به وسیله ضایعات پارچه ، کاغذ را به شکل مدرن تر و زیبا تری تولید کند . در حدود قرن هشتم میلادی ، عده ای از کارگران چینی  به اسارت اعراب درآمدند و به همین علت ، روش ساخت کاغذ به وسیله آموزش های این کارگران ، در خاورمیانه نیز گسترش یافت ، به طوری که اعراب در قرن دهم با استفاده از رشته های کتانی ( به جای رشته های بامبو و حصیر ) ، موفق شدند ورقی با کیفیت تولید کنند .


در قرن دوازدهم ، در اروپا نیز ساخت کاغذ گسترش یافت ، و پس از گذشت مدتی ، در سال ۱۴۸۱ در فرانسه به دستور لوییس یازدهم ، حدود پنجاه رول کاغذ با زمینه آبی و نقش فرشته ، چاپ شد . شاه لوییس قصد داشت تا کاغذ دیواری ها را از کاخی به کاخ دیگر جا به جا کند به همین علت ، کاغذ دیواری ها را قابل حمل کردن سفارش داده بود . 
سرانجام در سال ۱۵۹۹ اتحادیه ای از نصابان کاغذ دیواری در فرانسه ( برای اولین بار ) شکل گرفت . Jean-Michel Papillon ( گراور ساز فرانسوی ، مخترع کاغذ دیواری ) ، در حدود سال ۱۶۷۵ مشغول به طراحی بلوک هایی شد که به صورت الگو های تکراری ، در کنار یک دیگر قرار می گرفتند ، که بالاخره کاغذ دیواری به شکلی که امروزه میبینیم ، کم کم به وجود آمد . قدیمی ترین نوع موجود از کاغذ دیواری ، متعلق به ورچستر می باشد که حدود سال ۱۶۸۰ ساخته شده است . 
به مرور زمان ، روش تولید کاغذ دیواری ها به روز تر شد تا جایی که در قرن هجدهم ، این صنعت توسط انگلیسی ها توسعه یافت . و به دیگر نقاط همچون آمریکا ، و .... نیز راه یافت . سرانجام پس از گذشت چندین سال و اختراع انواع و اقسام ماشین های چاپ کاغذ دیواری ، دستگاه چاپ هشت رنگ در سال ۱۸۵۰ به وجود آمد ، و ماشین چاپ بیست ترام نیز در سال ۱۸۷۴، اختراع شد . 
با شروع قرن  بیستم ، ماشین های چسباندن کاغذ دیواری ، به نوبه خود ظاهر شدند ،  چاپ سیلیک که منشا آن چین و ژاپن است ، در سال های ۹۶۰ تا ۱۲۸۰ ، به کار رفت . در عصر ویکتوریا ، انواع و اقسام طرح های چاپی با رنگ های پر زرق و برق برای اتاق ها ، جلوه گری می کرد . عصر ویکتوریا ، در واقع دوران طلایی کاغذ دیواری بود و آن طور که انتظار می رفت ، پر رونق بود و چیزی حدود چهارصد رول کاغذ دیواری ، فروخته شد ‌. 

پس از جنگ جهانی دوم ، تمام تولید کننده های کاغذ دیواری تحول بسیار عظیمی را تجربه کردند . پس‌ از روی کار آمدن رزین های پلاستیکی ، کاغذ دیواری ها مزایای بسیاری زیادی همچون : قابل شستشو بودن ، مقاومت و ماندگاری بالا ، را برای طرفداران خود به ارمغان آوردند . امروزه انواع و اقسام دیوارپوش ها با مزایای بی شماری در بازار موجود می باشند و تنها با یک نام تحت عنوان کاغذ دیواری ، دیگر مواجه نیستیم .