نگاهی بر کفپوش های عایق برق
نگاهی بر کفپوش های عایق برق

نگاهی بر کفپوش های عایق برق 
 
کفپوش های عایق برق ، از بی نظیر ترین و کاربردی ترین کفپوش ها می باشند . که افرادی که به صورت ایستاده در برابر تجهیزات برق ، به فعالیت مشغولند باید برای حفظ ایمنی خود ، از این کفپوش ها بهره ببرند . چرا که کفپوش های عایق برق ، از این افراد ( پرسنل اداره برق ) ، در مقابل شوک های الکتریکی و برق گرفتگی محافظت می کند . به این صورت که با برقراری اتصال بین پا و زمین ، از بروز خطر برق گرفتگی ، پیشگیری می کند . ( چرا که اگر این کفپوش ها نباشند ، ممکن است شخص دچار سوختگی شدید شود ، و یا حتی ممکن است جان خود را از دست بدهد ) . 
کفپوش های عایق برق ، با نام های مختلفی همچون : لاستیک زیر پایی عایق ، کفپوش لاستیکی عایق ، عایق ترانس ، فرش عایق ، عایق تابلو برق ، لاستیک ایمنی عایق ، کفپوش ضد برق و ... ، شناخته شده است . 
در خصوص ویژگی های کفپوش های عایق برق ، باید ذکر کرد که این کفپوش ها ، دارای خاصیت کاربردی و مهم خود خاموش شوندگی می باشند ، به این معنا که این کفپوش ها غیر قابل اشتعال هستند و در تماس با شعله ( تماس‌ مستقیم ) ، به هیچ عنوان شعله ور نمی شوند . 
از دیگر‌ ویژگی های مهم این کفپوش ها ، می توان به مقاومت بی نظیر آن ها در برابر پارگی و حتی در برابر خراشیدگی ، اشاره کرد . همچنین لازم به ذکر است که ، کفپوش های عایق برق ، در دمای انجماد دارایی خاصیت ضد شکنندگی نیز ، می باشند . 

دارا بودن خاصیت های مکانیکی بسیار مطلوب ، به جهت حرکت ترولی و همچنین تجهیزات الکتریکی سیار ، از دیگر ویژگی های بی شمار کفپوش های عایق برق ، می باشد . 
باید افزود که این کفپوش ها به سبب بافت برجسته ای که دارند ، ضد لغزش می باشند ، و افراد می توانند با خاطر آسوده در هنگام کار ، از آنان بهره ببرند . همچنین شایان ذکر است که کفپوش های عایق برق ، علاوه بر دارا بودن خواص ضد سایشی ، در برابر رطوبت ، و آب نیز ، از مقاومت بسیار زیادی برخوردار هستند . این کفپوش های حیاتی و کاربردی ، دارای خاصیت های ضد خوردگی شیمیایی نیز ، می باشند . 
کفپوش های عایق برق ، در سه نوع مختلف ( کفپوش عایق برق : فشار ضعیف ، فشار متوسط ، و فشار قوی ) ، در بازار موجود می باشند . لازم به ذکر است که ماندگاری این کفپوش ها ، به عوامل مختلفی همچون : میزان و شدت رفت و آمد و ترافیک  ، بستگی دارد . ولی بر طبق استاندارد6111   IEC توصیه می شود که به سبب کاهش میزان ریسک و همچنین ، به منظور افزایش ایمنی این کفپوش های ضد برق  ، در بازه زمانی یکساله ، مورد بررسی و بازرسی قرار گیرند . 

در خصوص نصب کفپوش های عایق برق ، باید ذکر کرد که این کفپوش ها قابل حمل می باشند ، به این معنا که فرد می تواند این کفپوش های با کیفیت را در محل مورد نظر پهن ، و پس از اتمام کار آن را جمع کند و در محل دیگر‌ی نصب کند . اما در صورتی که نیاز باشد تا کل محیط به وسیله این کفپوش ها ، پوشش داده شود ، می توان با چسب مخصوص ، کفپوش را در محل مورد نظر نصب و ثابت نمود . ( لازم به ذکر است که این کار حتما باید توسط استاد کار ، انجام شود ) .