فرش دست بافت یا ماشینی، مسئله این است.
فرش دست بافت یا ماشینی، مسئله این است.

نمایش برترین فروشگاه های دکوراسیون در شهر شما...کلیک کنید

فرش دست بافت یا ماشینی، مسئله این است.

از گذشته تا به اکنون ، فرش جزء لاینفک تمامی خانه های ایرانی می باشد و وسیله ای است که در جهیزیه ی تمامی دختران وجود دارد و در هر خانه ای با هر دکوراسیونی اعم از مدرن و سنتی، فرش یافت می شود و باعث زینت بخشیدن به منزل شده و هم چنین باعث گرم شدن کف نیز می شود.
سوالی که برای افراد پیش می اید این است که چه نوع فرشی برای ان ها مناسب است، ایا بهتر است که فرش ماشینی بخرند یا بهتر است فرش دست بافت بخرند؟ افراد باید با توجه به میزان علاقه خود و هم چنین دکور خانه و هزینه ها می توانند انتخاب کنند و بهترین را برای منزل خود تهیه کنند.
فرش ها از قدیم الایام در شرق اسیا مورد استفاده قرار می گرفتند و بیشتر از هر جای دیگر ، کشور ایران تولید کننده و صادر کننده ی انواع فرش بوده و هست و چه بسا در گذشته بسیاری از تاجران ، از جاده بزرگ ابریشم و از کشور های مختلف عبور می کردند تا این هنر ایرانی را تهیه کرده و به ارمغان ببرند.
ملاک های متعددی وجود دارد که می توان با توجه به ان ها و هم چنین با توجه به معایب و مزایا ی هر کدام از این فرش ها ، ان ها را انتخاب کرد.
از اولین ملاک خرید فرش، قیمت ان است که می توانید با توجه به ان خرید کنید، باید بدانید که فرش های دست بافت به دلیل زحمت بسیار بیشتری که در ساخت و بافت ان ها وجود دارد بسیار بیشتر از فرش های ماشینی گران می باشند. از ملاک دیگر که بسیار حساس است، نوع دکوراسیون منزل شماست که با توجه به ان که مدرن ، روستیک، کلاسیک و یا سنتی می باشد و حتی با توجه به رنگ غالب در منزلتان و رنگ پرده ها و مبل ها ،رنگ و طرح فرش خود را انتخاب کنید.
فرش های دست بافت از سه نوع طرح تشکیل شده است که اعم از: خشتی، ترنج و افشان می باشد. در بیشتر خانه های ایرانی ، فرش های دست بافتی که حاشیه پهن، دایره و بیضی دارند از نوع ترنج می باشد و این طرح، بیشتر از سایر طرح ها در خانه ها دیده می شود.
طرح و نقش های ترنج از سده اشکانیان الهام گرفته شده است، حیاط و حوض فیروزه ای ان خانه ها و باغچه ها و سرسبزی شان و نماد خانه ها و رنگ های زیبایشان در طرح ترنج مورد استفاده قرار گرفته است.
در طرح افشان این فرش ها، لچک حذف شده و ما در فرش نماد گل و باغچه و ساقه و گیاهان را می بینیم و در طرخ خشتی، فرش به صورت مستطیلی تقسیم شده و در هر مستطیل طرح و نقش هایی وجود دارد، که هر چه نقش های داخل این خشت ها تکراری نباشد ، نشان دهنده ی مرغوب بودن فرش است.
در ساخت فرش دست بافت از الیاف مصنوعی استفاده نشده است و این مطلب بسیار عالی بوده و به سلامت انسان اسیب نمیزند. هم چنین بسیار نرم و راحت است، در حالی که فرش ماشینی ، اینگونه نیست و مانند فرش دست بافت نرم نیست و مانند ان  که در اثر شستشو ، خوش اب رنگ می شود، این رنگ خود را از دست می دهد.
 فرش های دست بافت اگر اسیبی ببینند می توان ان را به دست رفوگر سپرد و ان را ترمیم کرد درحالی که فرش ماشینی اینگونه نیست.
هم چنین فرش های دست بافت باعث ایجاد الکتریسته ساکن در کف نمی شوند و استفاده از ان ها باعث رضایت شما خواهد شد و بسیاری مزیت دارد که شاید این مطالب و این مزیت ها را در فرش ماشینی پیدا نکنید.