بررسی نوع معماری خانه های باستانی
 بررسی نوع معماری خانه های باستانی

نمایش فروشگاه های اطراف منزلتان...کلیک کنید

بررسی نوع معماری خانه های باستانی

معماری باستانی ایرانی،از ویژگی های بسیاری برخوردار بوده که ان را از سایر معماری ها متمایز کرده است،از جمله این ویژگی ها می توان به اندازه گیری درست و دقیق، پوشش درست، استفاده از مواد با کیفیت و مرغوب،رعایت مسائل فنی و غیره ، اشاره کرد.
خانه های باستانی در کشور ایران با معماری فوق العاده استثنایی طراحی و ساخته شده اند به طوری که امروزه توجه بسیاری از معماران جهان را به خود جلب کرده اند. درب ها در این خانه ها به طور معمول از چوب ساخته شده که بسیار محکم بوده و عمدتا از چوب گردو می باشد. هم چنین بر روی این درب ها درب کوب قرارداده شده که مشخص می کند چه کسی پشت درب می باشد و اگر مرد باشد کوبه درب صدای بم داده و اگر زن باشد، کوبه درب صدای زیر تری خواهد داشت.
از دیگر خصوصیات یک معماری باستانی وجود نقش های گوناگون و اصیل ایرانی می باشد که در هیج کجای جهان وجود ندارد. برای مثال پیش از تخت جمشید،انواع و اقسام نقش ها و ایوان ها و شبستان ها در سرتاسر جهان ساخته شده است اما در طراحی تخت جمشید ستون ها و نقش ها و سازه ها بسیار متفاوت و متمایز است و ما میبینیم که این بار ستون ها در فاصله بیشتری از یکدیگر قرار گرفته اند.
این سازه بسیار چشم نواز بوده و هم چنین ما در بنایی دیگر دو اشکوب را میبینیم که بدلیل فاصله بالا، اعجاب انگیز طراحی گشته، به طوری که گمان می رود اشکوب دوم در زیر اشکوب اول قرار گرفته است.
در برخی از خانه های باستانی می توان به وفور، پنجره های ارسی را مشاهده کرد که علاوه بر زیبایی باعث تفکیک و تقسیم شدن فضاهای خانه شده و هم چنین مانع ورود حشرات مزاحم گشته و باعث تعادل دما در خانه می گردد.
هم چنین وجود گنبد در برخی از خانه های اصیل باستانی، که برخی از ان ها به صورت تخم مرغی شکل و برخی حالت قوس را دارد باعث هر چه بیشتر جمع شدن روشنایی و نور شده و از تاریکی دوری می گزیند.
هم چنین وجود استحکام ساختمان و با دوام و مقاوم بودن ان بسیار مهم و ارزشمند بوده که کمتر در سازه های جهان دیده می شود. معماران ایرانی از بسیاری از علوم ریاضی و فنونی که اموخته بودند بناهای عالی را ساخته اند.
هم چنین وجود سنگ تراشی ها و گچ بری ها و ایینه کاری های داخل خانه های باستانی باعث هر چه زیباتر شدن ان گشته است که کمتر در دنیا دیده شده است.
حیاط و ایوان خانه دارای اشکال هندسی می باشد و از معماری زیبایی برخوردار است و در تمامی خانه ها و عمارت های ساخته شده باغچه های بسیار سرسبزی هم طراحی و کاشته شده است. برای مثال می توان عمارت هشت بهشت در اصفهان را نام برد که در واقع عمارت و خانه شاهان بوده است، این عمارت باستانی به صورت هشت ضلعی بنا شده و یک حیاط بزرگ و سرسبز در اطراف خود دارد. تمامی اتاق ها و در کل پلان این عمارت هم هشت ضلعی است.
هم چنین می توان از عمارت چهل ستون نیز نام برد که با انواع نقش ها و خطوط و گچ بری فوق العاده ای ساخته شده است. این سبک معماری در چهل ستون به این صورت است که در واقع این عمارت بیست ستون داشته که انعکاس تصویر ان در اب حوض رو به روی عمارت  ان را به چهل ستون مبدل ساخته است.
دیوار های خانه های باستانی از بهترین مواد ساخته شده و بسیار بادوام هستند، طوری که در اثر گذر زمان و سرما و گرما اصلا ترکی برنداشته اند.