پنجره های ارسی، زینت معماری ایرانی
پنجره های ارسی، زینت معماری ایرانی

نمایش برترین فروشگاه های دکوراسیون داخلی در شهر شما...کلیک کنید

پنجره های ارسی، زینت معماری ایرانی

پنجره های ارسی ، از پنجره های زیبای قدیمی ایرانی می باشد که مشبک بوده و به جای اینکه روی پاشنهگرد بگردد، به سمت بالاکشیده می شود و در ان از شیشه های رنگی به کار برده شده است.
 از این نوع پنجره در بسیاری از بناهای تاریخی ایرانی در جای جای ایراندر انواع کاخ ها و کوشک هادیده شده است.
این پنجره ها در مناطق سردسیر بسیار بیشتر به چشم می خورد، و کلمه ارسی نیز به معنای پنجره مشبک بالارونده می باشد. 
از افراد غربی و اروپایی ، کسانی که به ایران سفر کرده اند از جمله بنجامین می گوید که ایرانیان به جای ساختن چندین پنجره در ساختمان خود ، همه ی ان ها را یک جا جمع کرده و یک پنجره بزرگ مشبکی می سازند.
این پنجره ها در شهر های مختلف تاریخی،اسامی مختلف و جالبی دارند، مانند: در شهر قزوین به ان دره های چند چشم گفته می شود. در شهر یزد به ان ، دره های شکم باره گفته می شود.
از این پنجره ها در خانه کمال الملک ، در خانه احتشامی ها، عباسیان، عمارت باغ دولت اباد نیز وجود دارد.
ارسی معمولا یکی از چهار ضلع اتاق را به خود اختصاص می دهند، و از کف اتاق تا سقف امتداد دارند. مشبکی بودن پنجره های ارسی بیشتر بابت اینکه نور محیط  داخل را تامین نماید و امکان مشاهده محیط بیرونی را در اختیار بیننده قراردهد مورد استفاده قرار می گرفته است.
از ارسی در گذشته برای قسمت بالاخانه یک خانه و تالار ها و مجتمع های بزرگ استفاده می شده که زمانی که مهمانی در یک خانه یا عمارت برگزار می شد و مردان  در ان نقطه از خانه می نشستند ، زنان در قسمت بالاخانه قرار می گرفتند و از طریق همین پنجره های مشبک ارسی به راحتی می توانستند مهمانان را مشاهده کنند.
گاهی این پنجره ها در بین دو تالار قرار می گرفت تا در مهمانی ها باز شده و شکوه بیشتری را به تالار بدهد. این پنجره ها ویژگی های دیگری نیز دارد و ان این است که از نفوذ گرما و سرما جلوگیری می کند و باعث زیبایی هر چه بیشتر ساختمان می شود. باعث حفظ شدن حریم خانه شده و هم چنین از ورود حشرات مزاحم نیز جلوگیری می کند.
 این نوع پنجره ها باعث می شود که نور خورشید به اندازه وارد ساختمان بشود ، نه زیاد و نه کم. رنگ های استفاده شده در ان قرمز و زرد و ابی لاجوردی می باشد ، که هر کدام یک تاثیر روانشناسی خاص خودش را دارد.
امروزه و در حال حاضر نیز از این پنجره هم استفاده می شود و در دو اندازه ۳۲ میل و ۴۵ میل برش داده می شوند، و برای قسمت داخلی پارتیشن، رستوران های سنتی که پنجره در تابش مستقیم نور خورشید نمی باشد، استفاده می شود.
این پنجره ها بسیار مقاوم و بادوام هستند و در برابر افتاب و گرما و سرما بسیار مقاومند. این نوع پنجره ها امروزه از نوع یوپی وی سی و از نوع دو جداره ایجاد می شود و از شیشه های رنگی و به صورت مشبک به طرح معماری قدیمی ساخته می شود.
این پنجره ها به دلیل نوع ساخت خود که به صورت شبکه شبکه می باشد به کندوی زنبور عسل شباهت داده شده و به همین خاطر عایق صدا نیز می باشد .
طرح و نقش های زده شده روی این نوع پنجره ها از طرح اسلیمی می باشد که از روی گیاهان و گل ها الهام گرفته شده است.
در قسمت بالای این‌پنجره های زیبا و ایرانی هم از نقش جقه استفاده می شود که از درخت سرو الهام گرفته شده و نماد ازادی می باشد. این نماد در زرتشت، نماد فروتنی و اهورامزدا می باشد.