دلایل برتری تجارت بر دیگر مشاغل
دلایل برتری تجارت بر دیگر مشاغل

🔹 چرا تجارت بر سایر مشاغل برتری دارد؟
چنانچه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، ابتدا می بایست مشاغل را بشناسیم و سپس آنها را ارزیابی نماییم، پس ابتدا با مدلهای شغلی آشنا خواهیم شد و سپس به این موضوع می پردازیم که مدل های شغلی مختلف چه شاخصه هایی دارند؟

🔻 آشنایی با مدل های شغلی
▪️ کارگری (بنایی، نجاری، کارگر تولیدی یا ساختمان، تاکسیرانی و...)
▪️ کارمندی (دولتی و خصوصی)
▪️ مغازه داری (سوپرمارکت، ابزاریراق، خیاطی، فست فودی، بوتیک و آرایشی و...)
▪️ انجام کارهای خدماتی (تدریس، مربی، وکالت، نظافتی، خدمات رایانه ای و...)
▪️ تولید کنندگان و کارخانه داران (کشاورز، دامدار، صنعت، پوشاک و ...)
▪️ تجارت (برندینگ برای شناخته شدن و فروش محصولات تولید شده)

🔻 مدل های شغلی مختلف چه شاخصه هایی دارند؟
◽️ میزان درامد
◽️ میزان رشد در ابعاد مختلف (اقتصادی، سمت و مقام و ...)
◽️ پایداری و امنیت شغلی
◽️ شأن اجتماعی
◽️ مکان و زمان کار

✅ توضیحات:
حال که با مدل های شغلی مختلف آشنا شدید و دریافتید که چه شاخصه هایی برای ارزیابی آن نسبت به یکدیگر نیاز هست، در میابیم که:

➖ مشاغل کارگری و کارمندی دارای درامد ثابتی به صورت ماهیانه در حدود  500 هزار تومان الی 3 میلیون تومان بوده و امکان افزایش درامد در آن میسر نمی باشد و با گذر زمان رشدی در کسب و کار نخواهد داشت. تغییر دولت ها سبب تغییر امنیت شغلی شده و مکان و زمان کار در این گونه مشاغل بستگی به کارفرما دارد. مشاغل کارگری با توجه به سختی کار بیشتر از شأن اجتماعی پائینی برخوردار بوده ولی مشاغل کارمندی با توجه به سختی کار کمتر از شأن اجتماعی مناسبی برخوردار هستند.
➖ مغازه داری: میزان درامد در اینگونه مشاغل به میزان سرمایه اولیه که برای کار گذاشته شده بستگی دارد و چنانچه کسی با سرمایه کم سود زیادی کند، سرکوب می شود چراکه بقیه متوجه این امر می شوند و وارد آن شغل شده و در نتیجه رقابت زیاد شده و در اصطلاح در آن کار دست زیاد می شود و میزان سودها کاهش می یابد. میزان رشد در این گونه مشاغل به میزان پول در جیب مردم، تحولات شهرداری ها و زیاد شدن مغازه ها و رقبا و همچنین عوارض و ... وابسته است و با توجه به شرایط کنونی امنیت شغلی را پایین می آورد زیرا قیمت محصولات و خدماتی که ارائه می شود در این امر دخیل هستند. شأن اجتماعی این گونه مشاغل به دکور و نوع خدمات ارائه شده بستگی دارد. یکی از خوبی های این شغل پول نقد دریافتی از مشتری می باشد و باعث می شود که مغازه داران همیشه پول در جیبشان داشته باشند. در این گونه مشاغل مکان مشخص است ولی زمان خاصی ندارد و میبایست شبانه روزی فعالیت داشت باشید چرا که در صورت بسته بودن مغازه، سودی نخواهید کرد.

➖ انجام کارهای خدماتی: میزان درامد در اینگونه مشاغل به خدماتی که ارائه می دهید بستگی داشته و رابطه مستقیمی با زمان کار و کیفیت کاری ارائه شده دارد. میزان رشد در این کار نامشخص است زیرا که عوامل باندبازی و پارتی بازی در آن دخیل می باشد. پایداری و امنیت شغلی در آن خوب است زیرا که کار به دست خودش است البته به شرطی که درامد داشته باشد. از آنجا که در ابتدای شروع به کار باید از جیب هزینه کرد، اکثرا در همان ابتدای سالهای اولیه، کار را تعطیل می کنند. شأن اجتماعی، مکان و زمان کار آن به نوع کار بستگی دارد.

➖ تولید کنندگان و کارخانه داران: چنانچه اینگونه مشاغل درگیر حواشی بیمه، عوارض، دارایی و ... نشوند، درامدهای بالاتری دارند و میتوانند هرمیزان درامدی داشته باشند. رشد در این مشاغل بسیار خوب است و در صورتی که دچار حوادثی چون سیل، تغییر قیمت دلار، تغییر دولت ها و... نشوند، امنیت شغلی بالایی دارند. شأن اجتماعی در این مشاغل بالا است و مکان ثابتی برای کار وجود دارد ولی زمان کار دست صاحبان کار است و به خودش بستگی دارد.

➖ تجارت با برندینگ: پیشرفت جوامع باعث شد که کارها تخصصی شود لذا یک دامدار دیگر شیرهای تولیدی اش را خود به فروش نمی رساند. تولیدکنندگان علاقه به تولید دارند و از آنجا که فرایند تولید با فرایند فروش تفاوت دارد، هر تولید کننده ای که سود کند، تاجر هم در کنارش سود می کند. از تولید تا فروش هر محصول دارای سودی است که کمتر از 25 درصد آن سهم تولیدکننده و بیش از 75 درصد آن سهم فروشنده می شود. یک تاجر می تواند با چندین تولیدکننده همکاری داشته باشد و درامدش به چیزی وابسته نیست و در اصلاح آقا بالاسر خودش است. در این شغل میزان رشد بسیار زیاد است چرا که با گذر زمان مشتری ها افزایش یافته و میزان تولیدکنندگان بیشتر می شود و اگر یک تاجر به خوبی برندسازی نمایند و شناخته شود، می تواند ثروت بسیار زیادی را کسب نماید. این شغل شأن اجتماعی بسیار بالایی دارد.